Imatges de Cercs al fons de l'Arxiu Fotogràfic del CEC

Privada accessible
    Centre Excursionista de Catalunya, c/ Paradís, 12. 08002-BARCELONA
    Sara Simon Vilardaga

El Centre Excursionista de Catalunya disposa d'un arxiu fotogràfic format per unes 750.000 fotografies datades entre 1860 i l'actualitat, fruit de donacions de més d'un centenar de socis de l'entitat. La temàtica de les fotografies és molt variada, no només la muntanya, l'excursionisme i la natura sinó també patrimoni artístic i arquitectònic, enginyeria, esport, vida quotidiana, social i política, oci, etnografia, etc. La majoria de les fotografies fan referència a Catalunya, però també n'hi ha de la resta del món. L'any 2009 es va engegar un projecte per catalogar i digitalitzar aquest fons fotogràfic (entre altres objectius). El fons fotogràfic Centre Excursionista de Catalunya és consultable a través de la pàgina web Memòria Digital de Catalunya (hi ha 120.000 fotografies ja digitalitzades i accessibles), aquest fons fotogràfic inclou 228 imatges relacionades amb el municipi de Cercs: segons el cercador geogràfic de la web, 11 fotografies porten l'etiqueta "Sant Corneli", 14 fotografies porten l'etiqueta "Sant Salvador de la Vedella", 4 fotografies porten l'etiqueta "Sant Jordi de Cercs" i 199 fotografies porten l'etiqueta "Cercs". Les imatges pertanyen a 9 autors diferents (Camil José, Lluís Estasen, Germà Garcia, Antoni Gallardo, Ernest Mullor, Juli Vintró, César August Torras, Eduard Royo i Lluís Marià Vidal) i hi ha 10 imatges d'autor desconegut. Les imatges més antigues daten de l'any 1907 i les més modernes de l'any 1999. Les localitzacions que apareixen són, entre altres, Pedret, Sant Salvador de la Vedella, Cercs i les mines.

Altres fons fotogràfics relacionats amb Cercs es troben a l'arxiu del Museu de les Mines de Cercs, que guarda originals donats per "Carbones de Berga SA" i còpies cedides per diferents fotògrafs, tant amateurs com professionals, com els Sistach o els Luigi de Berga, Lucien Roisin, Clemente Oliveró, Adolf Zerkowitz, Àngel Toldrà, Jaume Huch, Vicenç Ródenas, Andrés Fabert o Ramon Obiols. Aquest fons fotogràfic cobreix des de finals del segle XIX fins l'actualitat i es centra sobretot en imatges relacionades amb les explotacions mineres. També disposa de còpies d'originals que es guarden a l'entitat "Àmbit de Recerques del Berguedà". Alguns dels fotògrafs esmentats reproduïen els seus treballs en format postal i se'n poden trobar còpies a Internet.

L'arxiu fotogràfic del Centre Excursionista de Catalunya va ser fundat l'any 1909 i des d'aleshores ha anat recollint imatges sobre tot tipus de suport tant de socis com de no socis de l'entitat que hi han volgut llegar el seu fons fotogràfic. Entre els fotògrafs que van llegar el seus treballs al CEC i que van fotografiar la zona de Cercs destaquen: Lluís Marià Vidal (1842-1922), enginyer de camins, geòleg, paleontòleg i fotògraf, que l'any 1871 va publicar dins de Revista Minera un reportatge titulat “Excursión geológica por el Norte de Berga”; durant uns anys va ser cap del Districte Miner de la província de Barcelona. César August Torras (1852-1923), muntanyenc, autor l'any 1905 de Pirineu català. Guia Itinerari. Berguedà. Valls altes del Llobregat, publicat a Barcelona per Tipografia l'Avenç. També destaquen dins d'aquest fons relacionat amb Cercs 43 imatges estereoscòpiques realitzades entre 1915 i 1936 per Lluís Estasen (1890-1947), escalador, alpinista i esquiador.

SERRA, R. (2006): Cercs, la mirada del fotògraf, Cercs, Ajuntament de Cercs.