Habitatges al carrer Falguera 9-23

XIX
    Desconegut
    BCIL (Q9/10/88)
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    Residencial
    Diversos propietaris
    CENTRE D'ESTUDIS COMARCALS DEL BAIX LLOBREGAT

Conjunt de set cases de petites dimensions que tenen característiques comunes. Es tracta d'habitatges entre mitgeres. Són de planta rectangular i coberta a dues aigües. En alçada s'estructuren en planta baixa i pis i tenen, per tant, la mateixa alçada. Solen tenir en planta baixa dues obertures tot i que, en alguns casos, aquest nivell de la façana ha estat molt modificat per donar cabuda a comerços. En el pis superior totes presenten un balcó petit de plataforma rectangular i amb barana de ferro forjat. Els ràfecs també plantegen certa homogeneïtat. No solen presentar motius ornamentals. Malgrat que algunes d'elles han estat molt reformades, donen idea del tipus de construcció que va predominar en aquest carrer a finals del segle XIX i principis del XX que, de fet, seguia tradicions anteriors.

Juntament amb el barri del Centre, el barri de Falguera es correspon amb l'espai originari de la vila. Per emfatitzar això es pot recordar, per exemple, que al segle XVIII rebia el nom de Carrer Major, i també de "Carretera Antiga" i "Camí Reial. Certament, l'antic Camí Reial que venia de València i es dirigia a Barcelona, passava per l'actual carrer de Falguera i, en arribar a la plaça del mercat es bifurcava en dos ramals. Un es dirigia a Sant Joan i, l'altre, seguint l'actual trajecte dels carrers de Josep M. De Molina i Joan Maragall, s'enfilava cap a Sant Just. Aquest fet demostra com Sant Feliu, quan encara no era parròquia, estava en contacte amb les esglésies de Sant Just i Sant Joan.
    A principis del segle XVII, el tros de camí reial que corresponia a l'actual carrer de Falguera, hi havia diverses cases, entre elles les de la rectoria. Més endavant, durant la mateixa centúria es va construir el Palau Falguera.
    Durant el segle XVIII, va ser conegut com a carrer Major, carretera Antiga o camí Reial, fins que es va començar a anomenar carrer de Falguera fent referència a la gran propietat que albergava.

- SANS I FÀBREGAS, Llorenç; GRAS, Mercè. Els carrers de Sant Feliu. Sant Feliu de Llobregat: Patronat Municipal de Cultura de l'Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat, 1989. 95 p.