Gegants de Prats de Lluçanès

Física
    Restringit
    Lúdic
    Ajuntament de Prats de Lluçanès. Passeig del Lluçanès, s/n "cal Bach". 08513. Prats de Lluçanès
    Jordi Compte i Marta Homs

La parella de gegants de Prats de Lluçanès va ser creada pel constructor Manel Casserres, de Solsona, l'any 1986. Representen els capdansers de la Trencadansa, ball tradicional que s'interpreta per la Festa Major de Sant Vicenç. D'aquest sant, el patró del poble, prové el nom del gegant. El de la geganta es deu a la fatídica data de Santa Àgata, el 5 de febrer, quan el 1714 la vila de Prats de Lluçanès va ser cremada per les tropes felipistes comandades per Carrillo de Albornoz.
    El gegant Vicenç pesa 48 quilos i té una altura de 3,52 metres. Va vestit amb camisa blanca, faixa vermella, barret de copa, una gran capa negra i una almorratxa, que en el ball serveix per ruixar amb aigua de roses les balladores.
    La geganta Àgata pesa 38 quilos i té una alçada de 3,45 metres. Va vestida amb camisa blanca, un cosset negre d'on surt un petit davantal de tela daurat, porta mitenes i faldilla florejada. A la mà esquerra porta un mocador amb el nom de la vila de Prats de Lluçanès brodat per les puntaires del poble. Com a complements porta una mantellina negra, unes arracades i un penjoll al coll.

Les imatges han estat extretes de la pàgina electrònica: www.gegants.org/pratsllucanes

Els gegants de Prats de Lluçanès es creen per iniciativa de la Colla Gegantera de Prats, nascuda l'any 1986. El 22 de juny d'aquest mateix any es va batejar la parella de gegants, juntament amb els nans i els grallers locals. Els padrins foren els gegants de Sallent i Avinyó. El dia 21 de juny de 1987 es va celebrar la primera trobada gegantera i grallera a Prats, trobada que s'ha anat repetint any rere any. Els gegants acompanyen les festes de Prats com la festa major de Sant Vicenç, el carnestoltes, la festa major de Sant Joan i els Elois o algunes de les festes dels Barris; i realitzen al llarg de l'any diverses sortides als pobles de la comarca, província i també a nivell del principat. Les sortides més destacables van ser a "al encuentro internacional de gigantes, gigantones i gigantillos" celebrat a Burgos el juliol del 2000 sota coordinació de Solc, música i tradició al Lluçanès, o a les festes de Sant Antoni Abat a Eivissa juntament amb les colles d'Alpens i Sant Feliu Sasserra.
    A partir d'aquí, i després d'uns anys de poca activitat, a finals de 2003 es produí el canvi generacional i el grup que s'havia fet càrrec dels gegants fins aquell moment donà els gegants la plena propietat de la parella a l'ajuntament. El novembre de 2003 l'entitat "Colla Gegantera de Prats de Lluçanès" va ser inscrita formalment al Registre d'Associacions del Departament de Justícia i Interior de la Generalitat de Catalunya. El gener de 2004, en el marc de les festes de Sant Vicenç, el nou grup treu, per primera vegada, els gegants a ballar. Des d'aquest moment ha adquirit un remolc pel transport dels gegants, ha fet mocadors, camises, ha obert una pàgina web, i ha adoptat un ritme frenètic tant de sortides a nivell de Catalunya com d'activitats al poble, entre les que destaca la trobada gegantera per les festes de Sant Joan i els Elois, amb una gran participació de colles geganteres.

Llibret: 20 anys dels gegants de Prats de Lluçanès, Colla de Gegantera Prats de Lluçanès, 2006.