Forns de ceràmica de Casa en Ponç
Berga

Berguedà
    Nucli urbà
    Camí que porta cap a Pedret, al sud del cementiri de Berga.

Jaciment arqueològic
    Medieval
    XII-XIII
    Dolent
    No es conserva.
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    CC.AA. nº 6411
    Residencial
    Ajuntament de Berga, plaça de Sant Pere, 1
    Albert Rumbo Soler i Isaac Soca Torres.

Es tracta de cinc petits forns de ceràmica i el seu taller adjunt. Tot i la poca entitat del jaciment es dedueix que la seva producció fou molt important i s'exportà a gran part de Catalunya, especialment al llarg de la conca del Llobregat. Les parets i les voltes de les cambres de cuita no es van poder reconstruir durant l'excavació. Les mides aproximades de la cambra de foc eren d'1'60 metres de longitud, d'1 metre d'amplada i de 0'75 metres d'alçada. Els forns destinats a la cuita de ceràmica, d'ús comú, eren situats prop del camí que portava a la casa i ocupaven una longitud de 73 x 4 m. Eren separats per una distància de 5 a 7 metres i la seva boca es situava a 20 centímetres del camí. Tots presenten una planta ovalada. El forn III presentava algunes singularitats respecte dels altres. Se'n van extreure més de 9.000 fragments ceràmics.

Els fragments ceràmics extrets es conserven al Museu d'Arqueologia de Barcelona i un parell d'olletes reconstruïdes al Museu Municipal de Berga. Actualment el jaciment resta desaparegut, car sobre seu s'hi construïren vivendes de protecció oficial el 1971.

El jaciment, descobert el 1956 en una finca de l'advocat Joan Traserra, va ser excavat entre 1958 i 1959, sota la direcció d'Alberto del Castillo, per Antoni Arribas, Glòria Trias i Manuel Riu. El 1971 el lloc -on encara quedaven forns per excavar i estudiar- fou rebaixat per tal de construir-hi edificis.

BOLÒS i MASCLANS, Jordi; RIU DE MARTÍN, M. Carme: "Forns de ceràmica de Casa en Ponç", Catalunya Romànica, vol. XII: el Berguedà, Barcelona, 1985, pàgs. 129-130.
    DESEURAS, Josep: "Casa en Ponç, primera excavació del Dr. Riu al Berguedà", L'Erol, 61, estiu 1999, pàgs. 39-43.
    PADILLA LAPUENTE, J. I.: "Contribución al estudio de las cerámicas grises catalanas de época medieval: el taller, los hornos y la producción de Casampons", Acta mediaevalia, annex 2, 1984, pàgs. 99 i segs.
    RIU, Carme: "Els forns de ceràmica de Casa en Pons", L'Erol, 8, març de 1984, pàgs. 40-41.
    RIU i RIU, Manuel: L'arqueologia medieval a Catalunya, Barcelona, 1989, pàgs. 110-115.