Forn d'obra de la Vila
Olost

Osona
    Sector nord del terme municipal
    A 3200 metres per pista forestal de la carretera BV- 4405, punt quilomètric 1'650.

Element arquitectònic
    XIX-XX
    Regular
    La terra s'ha anat acumulant al voltant de l'estructura deixant només a la vista una part del mur frontal.
    Sense ús
    Ref. cad.: 004A00016
    Jordi Compte i Marta Homs

El forn d'obra de la Vila està situat enmig d'un camp al nord-oest de la masia que li dóna nom, al nord de l'anomenat pla de les Saleres i prop del rec de la font Jordana, a l'extrem nord del terme municipal.
    Es tracta d'un forn d'obra de mitjanes dimensions força erosionat. Té una planta rectangular d'uns 4 metres a la paret principal i posterior i uns 6 metres als laterals. A la façana principal del forn, orientada al sud, s'observa una boca o obertura d'arc de mig punt emmarcat amb pedra treballada que dóna accés a la cambra de combustió, que s'ha conservat pràcticament intacte. Sobre la boca, enmig de la vegetació i la terra que envolta i cobreix el forn, s'observen alguns trams de mur de maçoneria de pedra i a l'extrem superior torna a aparèixer l'estructura, tot i que en aquest cas amb murs d'obra vista.

El forn d'obra de la Vila va deixar de funcionar a mitjans segle XX, poc després de la Guerra Civil. Antigament, cada masia amb una certa entitat comptava amb un forn d'obra o teuleria dins les seves terres. La funció dels forns d'obra era coure maons i teules principalment, que servien per arranjar o ampliar les edificacions ja existents, o bé per a fer-ne de noves. Les teuleries es composaven bàsicament de dues zones, a la part inferior hi havia la cambra de combustió, en la qual s'hi col·locava el combustible, i a la part superior hi ha la cambra de cocció on es col·locaven les peces a coure. Les dues cambres es comunicaven a través d'uns forats que permetien el pas de l'escalfor.