Forn de calç del Carrer Amadeu Creus i Rosés
Teià

Maresme
    Carrer Amadeu Creus i Rosés, s/n
    En el vessant sud-est d'una zona aturonada just per sobre de l'autopista C-32, limitant pel nord amb la majoria d'estructures del jaciment arqueològic de Veral de Vallmora.

2.3112059334991
    Jaciment arqueològic
    Modern
    XVIII-XX
    Any
    1790-1999
    Regular
    Les restes són cobertes amb geotèxtil i terra l'abril de 2008, essent visibles en passar pel carrer.
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    CC.AA. 14659
    Residencial
    2635824DF4923N0001RU
    Àlvar Sáez Puig

Les restes arqueològiques es troben ubicades al marge sud del carrer Amadeu Creus i Rosés, dins uns terrenys en procés d'urbanització -actualment hi ha els carrers- al sud del barri de Rials. S'hi arriba a partir del carrer Joan XXIII i creuant el pont de l'autopista en direcció nord.

Es tracta d'un forn de producció de calç que es documentà arrel d'una intervenció arqueològica efectuada l'any 2005, vinculada a les obres de la urbanització del carrer Amadeu Creus i Rosés del Pla Parcial d'ordenació Rials i Garrofers de Teià.

Fruit de l'excavació es va poder documentar part del retall original del forn excavat en el terreny geològic, així com restes de la cambra de cocció i part del el canó i la porta del forn utilitzada per carregar i descarregar l'estructura. No es pogué localitzar, però, la boca del forn des d'on es controlava el procés de combustió del mateix i que, a vegades, apareix separada de la porta com sembla ser en aquest cas.

No es va documentar, però, material ceràmic, fet que impedeix realitzar una valoració cronològica de la seva construcció i amortització, tot i que segons l'autor, segurament seria anterior a la primera meitat del segle XX, moment en què el ciment es comença a utilitzar de manera intensiva, fet que provocà l'abandonament progressiu de la producció de calç com a matèria primera per a fabricar argamassa.

D'altra banda, es realitzaren dues cates al llarg del carrer Amadeu Creus i Rosés per tal de comprovar la existència o no de restes arqueològiques, que va donar un resultat negatiu.

Lloc o centre de producció i explotació altres.

2005. Excavació.

2008. Intervenció preventiva, rebliment indefinit.

Des de Segles XVIII-XX ( 1790 / 1999 ).

Caballero Cruells, M. (2005). Memòria intervenció arqueològica al C/Amadeus Creus i Roses afectat per les obres d'urbanització Pla Parcial Rialbs i Garrofers de Teià (Maresme, Barcelona). Arxiu Servei d'Arqueologia i Paleontologia. Núm. reg.:5428.

Ferrer, C.,(2005). Memòria de la intervenció arqueològica de rebliment indefinit d'un forn afectat per les obres del Pla Parcial d'Ordenació Rials i Garrofers de Teià (Teià, Maresme). nº reg. 9427.

Arbós, R.; Ibarz, J.; Piñol, I. (2003). Els forns de calç a la comarca de les Garrigues: vida i treball entorn de la producció de calç; els forners de Tarrés

Santamaria, J. (2002). III Congreso Internacional sobre Patrimonio Geológico y Minero.

Pla d'Ordenació Urbanística Municipal. Ajuntament de Teià. 8 d'octubre de 2015.

Àrea de Coneixement i Recerca. Direcció General de Patrimoni Cultural. Departament de Cultura. Generalitat de Catalunya.