Font i safareig del Bassalet

Element arquitectònic
    Popular
    XX
    La coberta s'ha restaurat i el seu entorn ha estat arranjat.
    Ajuntament de Sant Vicenç de Torelló. Pl. de l'Ajuntament, 6
    Marta Lloret Blackburn

La Font del Bassalet està situada al final del carrer de la Font, a la confluència amb el carrer Bellmunt. Es troba en un terreny amb desnivell, pel que el mur on està construïda es recolza en el marge. Consta de dos brolladors metàl·lics, un en forma d'aixeta i l'altre de tub per on brolla l'aigua constantment. Aquesta cau en una pica rectangular de pedra que s'adossa al mur, que a la part interna consta de dos dipòsits que comuniquen entre sí. Sobre els brolladors hi ha una placa ceràmica identificativa i una placa metàl·lica que indica que l'aigua no té garantia sanitària. Al costat de llevant de la font hi ha adossat el safareig de planta rectangular. A tot el seu contorn té lloses inclinades que s'empraven per rentar la bugada. També es troba dividit en dos dipòsits, un de més petit adossat a la font i l'altre de notables dimensions amb un paviment de tova. Al centre del safareig i al seu voltant hi ha diversos pilars quadrangulars que sostenen una estructura de fusta coberta amb teula àrab. Al costat de la font i del safareig hi ha pedrissos per poder-hi seure.

A poca distància de la font hi ha un plafó amb una explicació de l'element.

La font del Bassalet és una de les fonts més conegudes de Sant Vicenç. Està emplaçada en una zona amb nombroses deus d'aigua. Des del marge del camí, on hi ha adossat un arc de mig punt de pedra, en surt una de les deus, va ser conduïda fins aquest indret, on s'hi va construir la font i el safareig. L'aigua que sobrava de la font omplia una bassa situada a les hortes de sota, que era utilitzada per a la teuleria d'en Teta. Molts veïns anaven a la font a buscar-hi aigua i rentar la bugada, fins que es va dotar al poble de subministrament d'aigua. El propietari de la font, el senyor Isidre Jolis Colomer, la va donar a l'ajuntament el 2 de març de 1985.

ALBAREDA, J. (2005). Les fonts que tenim. Osona i el Lluçanès. Grup de Defensa del Ter: Manlleu, Vic: Eumo Editorial.