Font Homenatge a Joan Maragall / Monument a Joan Maragall Ripollet

Vallès Occidental
Nucli urbà de Ripollet (08291)
Parc del Primer de Maig, c/ Tamarit

Patrimoni moble
Element urbà
XXI
1985
Corberó, Xavier
No funciona.
Ajuntament de Ripollet, c/ Balmes, 2, Ripollet (08291)
J Douet

El monument consta d'una columna prima de bronze de 2 x 0,60 metres. La font està envoltada per un cèrcol amb un fragment de "Les muntanyes", de Joan Maragall: A L'HORA QUE EL SOL SE PON, / BEVENT AL RAIG DE LA FONT, / HE ASSABORIT ELS SECRETS / DE LA TERRA MISTERIOSA.

La font s'inscriu dins l'etapa més minimalista de l'escultor Xavier Corberó. En aquesta proposta, l'autor juga amb el contrast entre un material sòlid ( el bronze) , i un material líquid (l'aigua), que brolla permanentment des de la part superior de la font i descendeix a través de les arestes de la columna, afavorint la seva oxidació.

La font era una de les 38 que s'havien de distribuir pels deu districtes de Barcelona i a les poblacions dels rodals que conformaven l'antiga Corporació Metropolitana de Barcelona, segons un acord d'aquesta institució pres el 24 de gener de 1985. Se'n van instal·lar quatre a Barcelona: al Parc de la Ciutadella, al passeig de Colom, al parc de l'Espanya Industrial i al carrer del Torrent de l'Olla, tocant a la plaça de Lesseps. Cadascuna tenia un cost de mig milió de pessetes. La desaparició de la Corporació Metropolitana en el 1987, va interrompre la futura instal·lació de bona part d'aquests elements urbans.

SEGURA, C, FARRÉ, E i CAMPS, E (2001) Les places de Gràcia. Taller d'Història de Gràcia, Barcelona. p. 104.