Font del Castanyer o Castanyers
Figaró-Montmany

Vallès Oriental
    Vall de Vallcàrquera
    Pista del Molí de Vallcàrquera direcció can Xicola, per la dreta de la riera de Vallcàrquera.

4619483
    Patrimoni natural
    Zona d'interès
    Ajuntament de Figaró-Montmany. Crta de Ribes n.34. Figaró-Montmany 08590.
    Anna M. Gómez Bach

Petita font situada en una lleugera pendent al marge dret de la riera de Vallcàrquera, davant can Xicola. La seva fàbrica és força senzilla, es tracta d'una estructura de pou-mina adaptada a font. La seva planta és circular, construïda amb pedra local, de petites dimensions i ben tallada. Té una pica per la distribució de l'aigua de planta quadrangular, semioberta a una plataforma en obra i amb una canya que funciona com a broc vessador. Aquesta plataforma es feta amb pedra local, ben tallada i disposada plana i lligada amb abundant ciment formant un paviment o nivell de circulació. Sobre aquest paviment també hi ha un parell de bancs el basament dels quals és de pedra i amb seients de fusta. Al centre s'hi troba un petit foc de camp improvisat, però de ben segur utilitzat per algun visitant. Es troba rodejada de grans castanyers i flora pròpia de zona de ribera i davant mateix s'hi troba ubicat un petit solar i un corriol que porta a la riera.

Espai recentment adequat com a lloc d'esplai i esbarjo, tot i que ja era molt concorregut per excursionistes i caminats on als anys 70 i 80 del segle XX era habitual fer-hi càmping. S'accedeix per un corriol que surt de davant el molí de Vallcàrquera o can Xicola, i tot i que es troba força amagada, ha estat arranjada i inclosa dins una ruta de natura per als visitants i excursionistes de la zona. El coneixement i ús d'aquest espai era ben conegut pels habitants de Can Xicola i l'entorn immediat de Sant Pere de Vallcàrquera i, per tant, la presència d'aquesta font es pot remuntar a l'època moderna. Tot i això, l'actual adequació s'emmarca ja a la segona meitat del segle XX, i inicis XXI.

AADD. 2004. Pas a pas. 3 excursions per conèixer la natura, el paisatge i la història de Figaró-Montmany. Ajuntament de Figaró-Montmany.