Font de la Noguera Punxeguda
Figaró-Montmany

Vallès Oriental
    Nucli del Figaró
    Camí de la Riereta, al costat de la riera de Vallcàrquera.

4619629
    Patrimoni natural
    Zona d'interès
    XX
    Ajuntament de Figaró-Montmany. Crta de Ribes n.34. Figaró-Montmany 08590.
    Anna M. Gómez Bach

La font molt ben conservada es troba als peus de la riera de Vallcàrquera, en el tram baix conegut com la Riereta, i l'accés es realitza per una plataforma de fusta sobre la mateixa riera. Envoltada per una vegetació pròpia de riberal i prop de nombrosos saltants d'aigua i petits gorgs que doten tot aquest espai de gran interès natural. A nivell constructiu, la font es troba ubicada en una petita placeta rebaixada i arreglada amb dos bancs de pedra adossats a l'estructura de la font, de grans dimensions i correguts a banda i banda del mur de contenció de l'estructura. Aquesta presenta una construcció rectangular amb funcions de contrafort, de grans dimensions i on s'ubica la petita font al seu interior. Està fet amb carreus de petites dimensions, escassament treballats i disposats a forma de mur de contenció o talús, lligats amb morter. Al centre hi ha una placa de pedra local de Tagamanent on es pot llegir FONT DE LA NOGUERA PUNXEGUDA, en lletra capital i sense cap altra indicació. A sota, es pot observar una reparació al parament i tot seguit trobem el broc vessador, aquest es de factura més moderna, ja que més avall se'n documenta un altre, del tot inutilitzat. L'aigua s'evacua per una petita pica amb un canal d'evacuació que actua com a distribuïdor i retorna l'aigua sobrant a la riera.

Aquesta font, recentment arranjada i adequada és un dels punts d'interès natural més concorreguts del poble. Situada als peus de la riereta forma part del recorregut de nombroses rutes relacionada amb la natura. La seva adequació, de factura recent, respon a les necessitats de conservació dels diversos espais naturals del municipi i ha esdevingut un dels llocs punts de trobada, per a celebració de fontades i berenars. La seva bona situació geogràfica i la seva proximitat a la passera de la riereta, fan pensar que la zona era coneguda i explotada des d'antic. Aquest fet queda demostrat amb la presència de nombrosos horts a la zona que reguen amb l'aigua de la mateixa riereta i que de ben segur ja existien en època moderna.

AADD. 2004. Pas a pas. 3 excursions per conèixer la natura, el paisatge i la història de Figaró-Montmany. Ajuntament de Figaró-Montmany.