Font de la Canal

Element arquitectònic
    Ajuntament de Copons
    Adriana Geladó Prat

Font aïllada situada entre el camí d'accés al mas Gelabert i la riba dreta de la Riera Gran, al paratge de la Vinya del Sabater. Està formada per un muret d'obra de planta semi-circular d'uns 50-60 centímetres d'alçada, arrebossat i amb la part superior condicionada a mode de banc. L'aigua raja mitjançant un tub metàl·lic encastat al parament d'aquest mur. Unes escales de pedra donen accés a la font des del camí del mas Gelabert. El paratge del voltant de la font està condicionat amb un banc per seure-hi, situat sota l'ombra de la vegetació de ribera que caracteritza la zona.

És una de les fonts més visitades del municipi. Antigament, l'aigua del poble era captada a la riera Gran des del paratge de la font de la Canal. De fet, al costat de la font, encara es conserva la resclosa i el naixement de la sèquia que suministrava aigua a les basses dels molins situats dins del nucli urbà (molí de Dalt, del Mig i del Madora). En el número 31 de la revista Camí Ral hi ha un recull de rodolins relacionats amb les fonts que hi hagut dins del terme municipal de Copons.

MERCADAL SEGURA, Elisenda (2011). "Fonts dels voltants de Copons". Camí Ral. Butlletí informatiu i d'opinió Vila de Copons, núm. 31, p. 10-11. VILUMARA BURRIA, Rut; MONTES, Carlos (2012). Recerca de les fonts del terme de Copons i rodalies. Treball de recerca de 2n Batxillerat IES Pere Vives Vich. Igualada [inèdit].