Font de cal Serramalera (o del Lleó)
Navarcles

Bages
    Carrer Torras i Bages, cruïlla amb Passeig de Cervantes

Patrimoni moble
    Element urbà
    XX
    Ajuntament de Navarcles
    Jordi Piñero Subirana

Font situada a la façana d'un edifici. La paret, feta amb petits carreus de pedra, té un arc encastat que emmarca una cavitat en forma de fornícula. Al centre hi ha una escultura en forma de cap de lleó, amb l'aixeta, i a la base un gran pica de pedra.

Com la resta de fonts de la xarxa pública, es nodreix actualment de la xarxa d'aigua controlada provinent de la font Calda.

El 1897 l'Ajuntament es plantejava l'abastament d'aigua a la part baixa del poble (és a dir, els carrers Nou, de la Sort, Ametller, Ubach i la plaça Clavé), que quedava més lluny de les fonts. Un estudi del mestre d'obres Josep Arola indicava que un lloc adequat per fer la captació era la font del Juncà, en terres del mas Solervicens, perquè es trobava en una posició prou elevada. L'any 1897 s'hi va realitzar un primer pou, que va donar aigua suficient, l'any següent es va construir la canalització, que baixava per la carretera fins la plaça Clavé i retornava pel carrer Nou. Les obres es van finançar amb préstecs que els particulars van fer a l'Ajuntament. El 1899 la xarxa ja estava en funcionament, i comptava amb tres fonts. Més tard es van construir noves fonts a la part alta del poble. En aquest indret hi havia una font de ferro pertanyent a aquesta xarxa creada al començament de segle XX. L'actual font es va construir a mitjan segle XX.

FERRER, Llorenç (1988). "Navarcles". Història del Bages, vol. 2. Ed. Parcir. Manresa. P. 148.
    FERRER, Llorenç (1999). Tenir aigua. 100 anys de la primera portada d'aigües a Navarcles (1899-1999). Quaderns de Navarcles, 5. Ajuntament de Navarcles. P. 7-9.