Fons documentals a l'Arxiu Diocesà de Solsona
Cercs

Berguedà
    Arxiu Diocesà de Solsona, Palau Episcopal, Carrer del Palau, s/núm., 25280-Solsona

Patrimoni documental
    Fons documental
    XIX-XX
    Regular
    els arxius de les parròquies de Cercs són parcials, ja que durant la Guerra Civil es va perdre gran part de la documentació.
    Legal i física
    Llei d'arxius 10/2001 de 13 de juliol
    Restringit
    Científic
    Bisbat de Solsona. Plaça Palau, núm. 1 . 25280 Solsona
    Sara Simon Vilardaga

L'Arxiu Diocesà de Solsona conserva bona part de la documentació parroquial de les esglésies del municipi de Cercs (Sant Jordi de Cercs, Sant Salvador de la Vedella, Sant Quirze de la Baells, Sant Corneli) generada a partir de l'any 1939. De documentació anterior a aquesta data pràcticament no es conserva res d'original.
    De la parròquia de Sant Jordi de Cercs hi ha 5 llibres de baptismes,1 de confirmacions, 2 de matrimonis i 4 d'òbits d'entre els anys 1889 i 1994. A més, hi ha 29 llibres d'administració parroquial alguns dels quals contenen expedients matrimonials.
    De la parròquia de Sant Quirze de la Baells hi ha 1 llibre de baptismes i 1 llibre de matrimonis i òbits d'entre els anys 1918 i 1975. A més, hi ha 11 llibres d'administració parroquial, algun dels quals conté expedients matrimonials.
    De la parròquia de Sant Salvador de la Vedella hi ha 6 llibres de baptismes, 1 de confirmacions, 3 de matrimonis i 3 de defuncions d'entre els anys 1909 i 1980. A més, hi ha 7 llibres d'administració parroquial.
    Els registres sacramentals de la parròquia de Sant Corneli es troben dins dels llibres parroquials de Santa Cecília de Fígols. Hi ha 6 llibres de baptismes, 2 de matrimonis i 1 de defuncions d'entre els anys 1870 i 1976.

Les parròquies del municipi de Cercs varen formar part del bisbat d'Urgell fins l'any 1593 quan fou creat el bisbat de Solsona, del qual depenen actualment. A l'Arxiu Diocesà d'Urgell es conserven els relats de les visites pastorals realitzades a les parròquies de Cercs fins a la data de creació del nou bisbat de Solsona, dins dels volums generals de visites pastorals a la diòcesi.
    L'actual arxiu parroquial del municipi està situat a l'església nova de Sant Jordi, tants sols compta amb els llibres sagramentals vigents i amb altra documentació administrativa actual.

La majoria d'esglésies de la zona minera de l'Alt Berguedà foren cremades els primers dies després de la revolta militar del 18 de juliol de 1936. Dins de l'actual municipi de Cercs hi havia les esglésies de Sant Jordi de Cercs (antigament Santa Maria del Pont de Rabentí), de Sant Quirze de la Baells, de Sant Salvador de la Vedella, de Sant Corneli i del Santuari de la Consolació. Els fons documentals parroquials d'aquestes esglésies, especialment els llibres de baptismes, matrimonis i defuncions, s'inicien l'any 1939. Alguns contenen registres sacramentals anteriors refets després d'aquesta data.