Fons documental de Copons a l'Arxiu Comarcal de l'Anoia
Copons

Anoia
    Plaça de la Creu, 18, 08700, Igualada
    A la banda de migdia del nucli urbà, al costat de ponent del casc antic

Patrimoni documental
    Fons documental
    Modern
    XVI-XX
    Llei 10/2001 de 13 de juliol, d'arxius i documents (DOGC 3437 24-7-01)
    Científic
    Consell Comarcal de l'Anoia
    Adriana Geladó Prat

Fons documental de Copons dipositat a l'Arxiu Comarcal de l'Anoia (ACAN) d'Igualada. Consta de tres fons independents relacionats amb diversos aspectes del municipi de Copons. En concret es tracta de llibres i documents damunt de suport paper, escrits en llatí, castellà i català. Aquests fons procedeixen de tres entitats diferenciades: el fons de la parròquia de Santa Maria d'Igualada (API), el de l'Ofici i Comptadoria d'Hipoteques d'Igualada i el de la Cambra Agrària Local de Copons. El fons procedent de la parròquia de Santa Maria d'Igualada (API) està format per 118 registres diferents, que en gran part estant formats pels processos judicials que afectaren a diversos veïns de Copons, entre els anys 1500 i 1846. En total són 109 processos diferents. Juntament amb aquests documents també destaquen, entre d'altres, un document sobre Los Copons de finals del segle XIII, una àpoca de l'any 1322 o diversos papers de la Universitat de Copons del segle XVI. Pel que fa als documents de l'Ofici i Comptadoria d'Hipoteques d'Igualada, cal dir que són els llibres de Translació de domini de finques rústiques i urbanes de Copons entre els anys 1846 i 1862. Quant al fons documental de la Cambra Agrària Local de Copons hi ha la documentació comptable de la cambra entre els anys 1987-1993, les declaracions de collita de l'any 1992 i els expedients de sol·licituds de prestacions del 1992 també. En darrer terme, cal fer esment de la col·lecció d'imatges fotogràfiques de Copons. Es tracta d'un total de 13 imatges de diversos punts i elements relacionats amb el municipi, ingressades a l'arxiu majoritàriament des de l'any 1986.

L'Arxiu Comarcal de l'Anoia (ACAN) custodia bona part de la documentació de la comarca des de la seva creació l'any 1982, tot i que està dipositat i es pot consultar a la seu actual des del 1986. El fons documental de la Cambra Agrària Local de Copons fou ingressat a l'ACAN el 4 de febrer de l'any 2013 procedent del Departament d'Agricultura i Ramaderia-Oficina d'Igualada.

MUSET I PONS, Assumpta (2005). "Arxius, papers i història". Camí Ral. Butlletí informatiu i d'opinió Vila de Copons, núm. 20, p. 8.