Fons d'imatges de les Masies de Roda

Científic
    Ajuntament de Les Masies de Roda, Ctra. de Roda a Manlleu. S/n. 08510
    Jacob Casquete Rodríguez

Fons de fotografies antigues que foren escanejades i recopilades en suport CD-ROM i que actualment són dipositades a l'ajuntament de Les Masies de Roda i gestionades pel mateix. Arran de la redacció i posterior publicació de l'obra "La vida a pagès. Imatges de vida quotidiana a Les Masies de Roda", sota la direcció de Raquel Castellà i Perarnau, es varen recopilar més de 700 fotografies, de les que es va fer una selecció de 400 per elaborar el llibre. Aquest recull gràfic es va fer gràcies a la col·laboració del veïns, més de 70 veïns diferents donaren desinteressadament fotos d'àlbums familiars/particulars, i d'altres provinents d'arxius, entre els que s'han de mencionar l'Arxiu Comarcal d'Osona, l'Arxiu Fotogràfic del Centre Excursionista de Catalunya, l'Institut d'Estudis Fotogràfics de Catalunya, les Biblioteques Municipals de Roda de Ter i de Manlleu i el Taller de Memòria Històrica de Roda. Cal esmentar que també disposen d'un fons de fotografies actuals, on hi ha fotos del municipi relacionades amb les diverses festes populars, sopars i celebracions esportives.

La directora de l'obra fou Raquel Castellà i Perarnau, filla de les Masies de Roda, nascuda l'any 1987. En el moment de la publicació del llibre, l'any 2008, l'autor era encara estudiant d'Història Moderna i Contemporània a la Universitat de Barcelona. És l'autora del llibre "Còdol-Dret, vida d'una colònia industrial (1862-1964)". Arran d'aquest treball va aconseguir diferents premis entre els que destaquen el segon premi Narcis Feliu de la Penya de la Universitat de Vic; el Premi Bonaplata Joves que atorga el Museu de la Ciència i de la Tècnica i d'Arqueologia Industrial de Catalunya; premi Gerbert Rivium que adjudica l'Ajuntament de Ripoll al millor premi d'humanitats i ciències socials i el premi del "XVIII Certamen de Jóvenes Investigadores", organitzat per "L'Instituto de la Joventud (Injuve) del Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales" i "la Dirección General de Universidades del Ministerio de Educación, Cultura y Deporte".

CASTELLÀ I PERARNAU, R. (2008): "La vida a pagès. Imatges de vida quotidiana a les Masies de Roda". Ajuntament de les Masies de Roda, Les Masies de Roda.