Fons del Museu d'Història de la Immigració de Catalunya
Sant Adrià de Besòs

Barcelonès
    La Catalana - Carretera de Mataró, 124 (Can Serra)

Patrimoni moble
    Col·lecció
    XX
    Física
    Restringit
    Cultural
    Ajuntament de Sant Adrià de Besòs (Plaça de la Vila,12 - 08930)
    Jordi Montlló Bolart

El Museu d'història de la immigració de Catalunya (MhiC) és un equipament cultural que fa recerca i difusió i té cura de diversos materials associats al comportament immigratori del territori català. Però neix sense una col·lecció permanent. Quan es planteja el projecte, els responsables es pregunten com poden incorporar als conceptes patrimonials tradicionals les idees, les experiències i les emocions i es defuig la idea dels objectes com a representació permanent d'una idea. Metodològicament es va incorporar la participació de tècnics, historiadors, sociòlegs, però també a homes i dones que havien viscut en primera persona aquests processos migratoris, que conjuntament han contribuït a la creació d'una col·lecció oberta. Dins aquesta col·lecció l'element més destacat és el Sevillano; un vagó de tren original que s'ha convertit en un dels espais expositius del museu. Alguns objectes feien la funció de suport al relat; però molts altres han estat aportats pels testimonis que participen en el MhiC. Són objectes quotidians, sense cap valor econòmic, fàcilment substituïbles. Però d'alt valor emocional. De fet, quan els seus propietaris no se'n volen desprendre, els responsables del museu busquen rèpliques perquè els testimonis puguin conservar-los i mantenir el vincle emocional. Perquè com diuen "no es tracta de d'exhibir l'objecte en si, que seria la raó de ser de qualsevol museu vuitcentista, sinó de l'experiència que evoca l'objecte i el diàleg que estableix amb el públic". Aquests objectes i els seus relats han estat recopilats en unes fitxes editades pel museu que posteriorment s'ha transformat en el catàleg: La memòria dels objectes silenciats. A més a més té un fons fotogràfic que el complementa.

El MhiC es gestiona des de l'Àrea de Cultura de l'Ajuntament de Sant Adrià de Besòs i forma part de la Xarxa de Museus d'Història de Catalunya i de la Xarxa de Museus Locals de la Diputació de Barcelona.

El Museu d'història de la immigració de Catalunya (MhiC) va obrir les seves portes l'any 2004. És per tant un museu del segle XXI, amb una clara vocació d'educació a la ciutadania, on la creació del Fons patrimonial és oberta i participativa. El MhiC és un espai de referència pel seu contingut. Vol des d'una perspectiva de modèstia i a escala d'un petit museu local, plantejar amb valentia una realitat universal com són els moviments humans i les migracions. El contingut del MhiC s'articula des del seu espai permanent en tres Àmbits: Humans en moviment, Sevillano Barcelona Termino i Espai Migrar. El recorregut pels tres espais s'inicia presentant els processos migratoris de l'ésser humà (Humans en moviment) des d'una perspectiva conceptual i terminològica, per tal de familiaritzar el públic amb la naturalitat del fet migratori i la visió global d'aquest concepte. Aquest àmbit mostra comportaments històrics dels moviments humans des de la prehistòria fins al s. XX. A partir de quatre espais temàtics interactius es fa un recorregut per diversos aspectes relacionats amb les migracions al llarg de la història com el nomadisme, el prejudici, la territorialitat o la causalitat de les migracions en un context històric. En el segon àmbit (Sevillano Barcelona Termino) el contingut tanca l'objectiu i s'apropa als aspectes més representatius de la immigració al segle XX Catalunya a partir de les causes i també conseqüències al nostre territori. En aquest espai destaca el paper del testimoni com a productor de Fons i agent constructor del discurs. Els protagonistes de les migracions internes a Catalunya parlen en primera persona, i ens acompanyen en un primer viatge, asseguts en un vagó original de 1959 que ens trasllada a un moment definitiu de les migracions del nostre territori. Per últim alcem el vol cap a la globalització de nou; al segle XXI posem la mirada a les migracions des d'una perspectiva molt actual, des del nostre present més immediat i futur (Espai Migrar). El segle XXI com a espai de migracions de la globalització on la necessitat de fer el trànsit d'immigrant a ciutadà és la protagonista i explica una societat intercultural per definició i en continua transformació gràcies als moviments humans.

MUSEU HISTÒRIA DE LA IMMIGRACIÓ DE CATALUNYA (2018). La memòria dels objectes silenciats. Ajuntament de Sant Adrià i Diputació de Barcelona. http://www.mhic.net/