Fons de l'Arxiu Municipal
Sant Joan de Vilatorrada
Ubicació
Coordenades:
Classificació
Descripció
L'arxiu municipal de l'Ajuntament de Sant Joan consta de dos fons documentals. Per una banda l'arxiu municipal administratiu i històric que recull tots aquells documents produïts per la institució municipal des del seu origen fins a l'actualitat, i per l'altra, un fons documental desintegrat i divers recollit directament a la regidoria de cultura. El primer es troba organitzat de forma oficial des del 1992 al tercer pis de la Casa Consistorial, i està format per unes 3.000 caixes. La documentació està classificada en les seccions següents: 1. Administració general (1861/1989). 2. Hisenda municipal (1862/1990). 3. Proveïments (1939/1991). 4. Beneficència i assistència social (1908/1991). 5. Sanitat (1885/1992) 6. Obres i urbanisme (1898/1990) 7. Seguretat pública (1898/1990) 8. Servei militar (1873/1989). 9. Població (1900/1991). 10. Eleccions (1831/1992). 11. Instrucció pública (1884/1991). 12. Cultura (1965/1991). 13. Serveis agro-pecuaris (1909/1982). El segon fons documental es troba a les oficines de la regidoria de cultura on d'una forma desintegrada s'han anat emmagatzemant algunes col·leccions apart. Aquest fons consta de :1. Un Arxiu de premsa que és format per una col·lecció de retalls d'articles del diari Regió 7 que parlen sobre qualsevol aspecte i notícia del terme municipal entre els anys 1980 i 2000. 2. Un arxiu fotogràfic format per dos col·leccions: una col·lecció de fotografies de la Festa Major entre els anys 1979 i 1982, i una col·lecció de fotografies de diferents actes públics i socials (inauguracions, revetlles etc..) entre els anys 1980 i 1989. 3. Un arxiu de revistes format per la col·lecció de butlletins municipals "El Pregoner" editats per l'Ajuntament entre els anys 1975 i 2000.
Els dos arxius continuen fent noves incorporacions habitualment tant de butlletins com de retalls de premsa, convertint-se en un material que va creixent de manera contínua. La idea del Consistori és incorporar els dos fons documentals en un de sol que sigui l'Arxiu Municipal Administratiu i Històric , però actualment no es té ni una forma ni una data fixada.
Història
L'origen de l'arxiu municipal es troba a la iniciativa que l'any 1992 van tenir diversos ajuntaments de la comarca del Bages (Balsareny, Monistrol de Montserrat, Sant Joan de Vilatorrada, Sant Vicenç de Casteller) a través del Centre d'Estudis del Bages i amb el suport de la Diputació de Barcelona i de l'Associació d'Arxivers de Catalunya, per acordar el desenvolupament d'un pla de treball que ordenés i classifiqués els fons documentals dels quatre municipis. Aquesta nova experiència es va posar en marxa amb el nom de l'Arxiver Itinerant i va permetre condicionar i obrir els arxius al públic. Ofereix serveis d'assessorament, consulta i préstec de material. El segon fons documental data dels anys 90 com a iniciativa particular de la regidoria de cultura.
Bibliografia
Informació oral facilitada per l'arxivera Emma Vila