Fita de les Roques de Sant Marc Casserres

Científic
    08091A00500091
    Jordi Montlló Bolart

Les Roques de Sant Marc són un aflorament de pedra sorrenca que es situa en els límits entre Casserres i Gironella, per damunt de Viladases i el Càmping de Gironella. Estan envoltades de terrenys erms i camps de conreu. El punt més alt és de 523 metres sobre el nivell del mar i domina una àmplia panoràmica dels dos municipis. Molt a prop hi ha la capella de Sant Marc de Gironella, excavada en part en una roca d'aquesta tipologia.
    En una d'aquestes pedres, al capdamunt, hi a la marca del termenat entre Casserres i Gironella. Les marques consisteixen en una franja que fa un angle obtús en direcció sud-est / nord amb dos forats per banda; una altra franja marca la direcció d'est a oest.

El termenat actual no coincideix amb aquesta marca.

Els termenats antics són sovint representats per marques o gravats fets
    a la roca. També podem trobar els termes o fites enteses com a senyals de pedra que originàriament tenien una forma lleugerament regular i allargada, que indicarien els límits d'una propietat, o la direcció del termenat (les que es troben en el Serrat dels Tres Hereus).