Festa Major del Santuari de Puiggraciós
Figaró-Montmany

Vallès Oriental
    Puiggraciós
    Santuari de Puiggraciós s/n.

Patrimoni immaterial
    Manifestació festiva
    Modern
    XVIII
    Científic
    Anna M. Gómez Bach

Aquesta Festa Major és força celebrada pels habitants dels municipis de l'Ametlla i la Garriga. No es tracta d'una festa habitual ja que l'entorn només està presidit pel Santuari de Puiggraciós i els actes, tot i que repartits en més d'un dia, no solen ser freqüentats pels mateixos parroquians. En les diverses celebracions, els actes religiosos són els que hi tenen major cabuda.

La Festa Major de Puiggraciós ja es feia l'any 1733, en recordatori de la victòria contra els turcs davant de Viena de l'any 1686 i, possiblement, de la consagració del propi santuari el 3 de setembre de 1711. Santuari erigit entre el 1701 i el 1711 i restaurat el 1957, on s'hi venera la Mare de Déu de Puiggraciós, talla gòtica catalana dels segles XIV-XV inicialment ubicada a Montmany. Al costat hi ha una torre de senyals de pedra, datada de mitjans del segle XIX, i als seus peus una antiga capella on, segons la tradició, va trobar-se la imatge. Actualment, hi ha una comunitat de germanes benedicitines i és un dels dos punts centrals de la novel·la dels Sots Ferèstecs de Raimon Casellas.

OLIVER, J. 2000. Història de Figaró-Montmany. Vol. 1: Figaró abans de ser-ho, Ajuntament de Figaró-Montmany.