Estació de tren
Malgrat de Mar

    Maresme
    C. Marià Cubí, 82

    Coordenades:

    41.64173
    2.74152
    478474
    4610031
    Número de fitxa
    08110 - 204
    Patrimoni immoble
    Tipologia
    Edifici
    Contemporani
    Eclecticisme
    Segle
    XIX
    Any
    1859
    Estat de conservació
    Bo
    Protecció
    Inexistent
    Accés
    Fàcil
    Altres
    Titularitat
    Privada
    ADIF. Carrer Sor Angela de la Cruz, 3. E-28020 Madrid.
    Autoria de la fitxa
    Marta Lloret Blackburn- Antequem, S.L.

    Edifici de planta rectangular que està format per un cos central de planta baixa i pis i dos cossos laterals d'un sol nivell d'alçat. El cos central té la coberta a dues vessants amb el carener paral·lel a la façana principal, mentre que els laterals la tenen plana. Les façanes principal i posterior estan compostes simètricament segons tres eixos d'obertures d'arc de mig punt emmarcades amb una motllura. El finestral de l'eix central té sortida a un balcó de baranes forjades. Als cossos laterals es reprodueix el mateix tipus d'obertura. Els nivells de forjat estan definits amb cornises motllurades i dentades, des d'on arrenca al coronament un capcer triangular. El tractament exterior dels murs és arrebossat i pintat, amb les obertures, cornises i capcer de diferent tonalitat.

    La construcció de la primera línia ferroviària de la península ibèrica data de mitjans del segle XIX. El principal artífex de l'obra fou l'indià mataroní Miquel Biada i Bunyol, que havent vist les comoditats del ferrocarril a la colònia de Cuba volgué introduir-lo per desplaçar-se a Barcelona. Però va haver d'anar a Londres per obtenir suport per al projecte. Juntament amb els seus amics Josep Maria Roca Cabanes i Jaume Badia Pardines van fundar la Companyia dels Camins de Ferro de Barcelona a Mataró. L'any 1847 van començar les obres, sota la supervisió tècnica de l'enginyer anglès Joseph Locke, també inversor de l'empresa. El traçat transcorria paral·lel al Camí Ral, excepte en arribar a Mataró, on seguia la línia de costa. Finalment, el dia 28 d'octubre de 1848 va ser inaugurada la línia ferroviària entre Barcelona i Mataró. L'estació de Malgrat dins el següent tram de línia fins a Tordera fou inaugurada l'any 1859.