Estació de tren
Malgrat de Mar
Ubicació
Coordenades:
Classificació
Descripció
Edifici de planta rectangular que està format per un cos central de planta baixa i pis i dos cossos laterals d'un sol nivell d'alçat. El cos central té la coberta a dues vessants amb el carener paral·lel a la façana principal, mentre que els laterals la tenen plana. Les façanes principal i posterior estan compostes simètricament segons tres eixos d'obertures d'arc de mig punt emmarcades amb una motllura. El finestral de l'eix central té sortida a un balcó de baranes forjades. Als cossos laterals es reprodueix el mateix tipus d'obertura. Els nivells de forjat estan definits amb cornises motllurades i dentades, des d'on arrenca al coronament un capcer triangular. El tractament exterior dels murs és arrebossat i pintat, amb les obertures, cornises i capcer de diferent tonalitat.
Història
La construcció de la primera línia ferroviària de la península ibèrica data de mitjans del segle XIX. El principal artífex de l'obra fou l'indià mataroní Miquel Biada i Bunyol, que havent vist les comoditats del ferrocarril a la colònia de Cuba volgué introduir-lo per desplaçar-se a Barcelona. Però va haver d'anar a Londres per obtenir suport per al projecte. Juntament amb els seus amics Josep Maria Roca Cabanes i Jaume Badia Pardines van fundar la Companyia dels Camins de Ferro de Barcelona a Mataró. L'any 1847 van començar les obres, sota la supervisió tècnica de l'enginyer anglès Joseph Locke, també inversor de l'empresa. El traçat transcorria paral·lel al Camí Ral, excepte en arribar a Mataró, on seguia la línia de costa. Finalment, el dia 28 d'octubre de 1848 va ser inaugurada la línia ferroviària entre Barcelona i Mataró. L'estació de Malgrat dins el següent tram de línia fins a Tordera fou inaugurada l'any 1859.