Espai natural de la Sauva Negra
Balenyà

Osona
    Sector de garbí del terme municipal
    S'hi accedeix des de la ctra. del Puigsagordi

2.19207
    Patrimoni natural
    Zona d'interès
    Xarxa natura 2000
    Natura 2000
    Àrea especial de conservació
    PEIN. Decret 328/1992 de 14 de desembre
    Altres
    Diversos propietaris
    Marta Lloret Blackburn- Antequem, S.L.

La Sauva Negra és un espai de 110 hectàrees situat al serrat Rodó, entre els termes municipals de Balenyà, Castellcir i Centelles. La superfície que ocupa en terme de Balenyà és de 2,62 hectàrees, situades a la proximitat de les ruïnes de Santa Maria Savall i de l'embassament. Es tracta d'un bosc singular en aquest territori, on destaca la presència de faigs (Fagus sylvatica), roures martinencs (Quercus pubescens) i boixos (Buxo-Quercetum pubescentis). A nivell faunístic, l'espai també té una riquesa excepcional, amb diverses espècies de carnívors entre les que destaca el turó, com també la fagina, la geneta, el toixó, l'àliga marcenca i els talpons, entre d'altres.

Pla Especial de delimitació definitiva dels espais del PEIN: Turons de la Plana Ausetana, la Sauva Negra, Gallifa i el Moianès. Generalitat de Catalunya, 2000.