Escultura en Homenatge al President Companys

Element urbà
    Any
    1988
    Josep Megías Grau i Joaquim Sala (arquitectes); Núria Fernàndez i Fco. Javier Gómez (delineants)
    BCIL (957-I, Acord de Ple de 31/07/2003).
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    Si (IPA)
    Simbòlic
    Ajuntament de Sant Adrià de Besòs (Plaça de la Vila,12 - 08930)
    Equip de treball de l'Arxiu Municipal de Sant Adrià de Besòs "Isabel Rojas Castroverde" (ASAB)

Monument commemoratiu dedicat al President de la Generalitat, Molt Honorable Senyor President Lluís Companys i Jover ubicat dins el Parc urbà que porta el seu mateix nom, a la cantonada de l'avinguda de la Platja amb el carrer Pi i Gibert. Conjunt format per tres murs iguals disposats paral·lelament i separats, deixant un pas lliure entre murs de 3 metres. Mesuren 4,2 metres d'alçada en la part més alta, i 4 metres en la part més baixa, a causa del lleuger biaix que pateix l'aresta superior dels murs; i d'amplada fan 3,2 metres. Són de formigó armat vist, compten amb unes estries horitzontals, les quals hi defineixen franges llises de 40 centímetres d'amplada. Es troben disposats en paral·lel orientats en sentit sud-oest i, per tant, ocupen una posició obliqua en relació a l'avinguda de la platja. El primer mur consta de dos elements que el diferencien dels altres dos. En primer lloc, a la part superior esquerra de la cara principal es pot llegir "A Lluís Companys i Jover, President de la Generalitat de Catalunya 1934-1940". En segon lloc, a la part inferior dreta del mateix mur, trobem una finestra amb reixat (1 x 1,60 m), amb una visera superior i l'ampit del mateix material. Recolzada en aquest ampit i contra l'enreixat, trobem un llum i un telèfon. Amb l'enreixat, el monument, simbolitza l'empresonament de Companys; amb la llum i el telèfon es representa l'esperança d'un indult que no va arribar mai. Lluís Companys fou assassinat per la dictadura franquista el 15 d'octubre de 1940.

Lluís Companys i Jover (el Tarròs, Tornabous, l'Urgell, 21 de juny de 1882 - Castell de Montjuïc, Barcelona, 15 d'octubre de 1940) fou un polític català d'ideologia catalanista i republicana. Primer president del Parlament de Catalunya (1932-1933), ministre del Govern Espanyol (segon semestre del 1933), president de la Generalitat de Catalunya republicana (1934 i 1936-1940) durant la Segona República Espanyola i president d'ERC (1933-1934). És l'únic president de govern elegit democràticament que va morir executat a l'estat espanyol.

La construcció d'aquest monument en homenatge al president Lluís Companys està totalment vinculada al projecte d'urbanització de l'avinguda de la Platja, més concretament, a la creació d'un espai verd que es materialitzaria amb el passeig de Lluís Companys. Històricament, aquest passeig era un complex industrial on es concentrava l'activitat de la "Compañía Española de Fabricación Mecánica del Vidrio" (CELO), i és als anys vuitanta, amb la posterior venda dels terrenys al centre comercial PRYCA, que es contempla la construcció del parc. L'any 1982 s'inaugura oficialment el parc tot i que fins al 1988 no s'incorpora el monument. Aquest, amb els tres murs que funcionalment senyalitzen l'inici del parc, vol representar els murs de la presó on el president restà les últimes hores de vida, amb un telèfon simbolitzant l'indult que no va arribar mai. Actualment, cada dos anys, ja que s'alterna amb el monument en homenatge a Francesc Macià, l'emplaçament acull l'ofrena floral en el marc de la celebració de la Diada de l'Onze de Setembre

BELLOSTES, J. i ARNAU, N. (2002): Catàleg de béns culturals d'interès local del municipi de Sant Adrià de Besòs. Viure Sant Adrià de Besòs. Butlletí d'informació municipal. Núm. 11, setembre 1982. http://monuments.iec.cat/fitxa.asp?id=92&abrev=cat