Entorn d'Interès Geològic de Salvatallat
Gelida

    Alt Penedès
    Es troba al tram baix del torrent de Can Torrents.
    106

    Coordenades:

    41.43946
    1.85817
    404610
    4588172
    Número de fitxa
    08091 - 281
    Patrimoni natural
    Tipologia
    Jaciment paleontològic
    Cenozoic
    Neògen
    Estat de conservació
    Bo
    Protecció
    Legal
    BCIL
    Catalogat com a Entorn d'Interès Geològic N2-01 - Salvatallat segons el POUM de Gelida i declarat BCIL
    Sòl de Protecció Especial (Pla territorial Metropolità de Barcelona, Pla Director Territorial de l’Alt Penedès)
    Accés
    Fàcil
    Científic
    Titularitat
    Privada
    08090A019000190000ZH
    Autoria de la fitxa
    Gerard Panadés. INSITU SL

    Es tracta d'una llosa de terra endurida i reclinada, amb formes ondulades. Es va formar fa entre 16,4 i 14,6 milions d'anys, o sigui, al Miocè inferior - mitjà, quan tota aquesta plataforma era submarina i les transgressions i regressions marines se succeïen.

    És un tipus de formació geològica força corrent al Penedès.

    Entre 16 i 14 milions d'anys, la plataforma que conformen el que avui va des del Penedès fins al Vallès s'enfonsà sota el nivell del mar i quedà negat. Geològicament, això es coneix com a transgressió marina i en sentit invers es parla de regressió marina. Les transgressions i regressions en aquesta terra van succeir-se durant el Miocè inferior i mitjà.

    A Gelida, els jaciments paleontològics que s'han explorat han aportat informació sobre aquest període. El descobriment d'aquests jaciments se situen en un context que abasta des de finals del segle XIX fins als temps contemporanis, amb diversos moments clau en el seu descobriment i exploració.

    Els primers indicis de vertebrats fòssils al Miocè inferior a Catalunya van sorgir cap a finals del segle XIX principalment gràcies al treball del canonge i geòleg de formació Jaume Almera, del Seminari Conciliar de Barcelona. És precisament Almera qui cita la presència de restes trobades a les antigues mines de carbó de la Fontsanta (els Casots, Subirats) així com a la teuleria del molí de can Calopa (Rubí). Aquest fet va ser el detonant i punt de partida d'una investigació que va implicar a destacats especialistes europeus en mamífers fòssils de l'època.

    Posteriorment a partir la dècada dels 1940 es va portar a terme un treball sistemàtic d'exploració del Miocè inferior a la conca, dirigit per Miquel Crusafont, Josep F. De Villalta i Jaume Truyols, que va acabar implicant el descobriment de vint localitats amb vertebrats fòssils.

    GONZÁLEZ, José, arquitecte director (2015). POUM de Gelida. Gelida.

    RIUS, Lluís i MAURI, Alfred (2007). Un viatge submarí per l'Alt Penedès: Amics dels Parcs Naturals, núm. 10, febrer de 2007.

    RIUS, Lluís(2014). Paisatge històric dels torrents de Gelida. Programa Festa Major, 2014, pp. 28-30.