El Xipreret - Hostal del Xipreret - Restaurant Posta Xipreret
Vallirana

Baix Llobregat
    Carrer Major, 633
    Sortint del poble en direcció a l'Ordal, a mà esquerra

Edifici
    Popular
    XIX-XX
    Altres
    Ref. Cad.: 0006003DF1801N
    Adriana Geladó Prat

Masia aïllada formada per diversos cossos adossats que li confereixen una planta rectangular. L'edifici principal, situat a l'extrem de tramuntana del conjunt, presenta una coberta de teula àrab de dues vessants, amb un ràfec doble de dents de serrra i teula. Està distribuït en soterrani, planta baixa i pis, i compta amb senzilles obertures rectangulars a mode de finestres. Destaca el portal d'accés, d'arc de mig punt adovellat, tot i que reformat. A les cantonades es conserven carreus de pedra ben escairats. La resta de volums estan distribuïts en una sola planta, amb les cobertes de teula àrab d'una i dues vessants. El volum adossat al principal dóna accés al interior mitjançant un portal d'arc de mig punt adovellat. Al costat hi ha un gran finestral rectangular, emmarcat amb carreus de pedra. La resta d'obertures es corresponen amb grans finestrals amb els emmarcaments arrebossats. La construcció presenta els paraments arrebossats i pintats.

A la zona de l'aparcament hi ha diverses pedres de molí a mode decoratiu.

Inicialment, l'edifici es va concebir com a quadra i casa dels masovers de la masia de can Rovira, de la que depenia. Tenim notícia que durant la guerra del Francès (any 1808), la masia va ser saquejada juntament amb d'altres cases de la zona. L'hostal apareix documentat en la crònica d'una excursió efectuada pel Centre Excursionista de Catalunya l'any 1892. Hi varen fer estada en una parada en la ruta Corbera-Molins de Rei. L'any 1964 es va reformar per adaptar-la a restaurant. Aquest es va inaugurar exactament el dia 22 de setembre de 1965.

AMICS DE VALLIRANA (2007). La Vallirana del segle XX. Imatges i Memòria. Vallirana: Centre d'Estudis Comarcals del Baix Llobregat, p. 42-43, 54, 67. ASSOCIACIÓ AMICS DE VALLIRANA (1998). Vallirana. Barcelona: Viena, Columna, p. 28. ASSOCIACIÓ D'AMICS DE VALLIRANA (2015). "14. Can Rovira". Viure Vallirana, revista d'informació municipal nº 57, p. 15. Http://hostals.blogspot.com.es/search/label/Baix%20Llobregat (Consulta: 02-05-2017). RICH LLORENS, Judit (2015). Inventari del Patrimoni Cultural de Vallirana. Treball de pràctiques UAB / Ajuntament de Vallirana. ROIG LLORT, Anna; SIMÓ TARRAGÓ, Manuel (2001). Sant Mateu de Vallirana 150 anys: història i vida d'un poble i d'una parròquia (1851-2001). Vallirana: Parròquia de Sant Mateu, p. 13.