El racó de les pedres i rajoles d'en Pere Salarich

Científic
    Ajuntament de Tiana
    Àlvar Sáez Puig

En Pere Salarich Riera, l'avi Pere, va néixer a Tiana un 23 de març del 1899 i va morir a la vila, el 5 de juliol del 1986, a l'edat de 87 anys. Tianenc de soca-rel, va deixar una colla de racons adornats guarnits amb pedres i rajoles, marca de la casa, el més conegut dels quals és, sens dubte, el Racó de les pedres i rajoles d'en Pere Salarich, al carrer de la Lola Anglada, nº 10, tocant a la plaça de la Vila. Dels racons interessants de Tiana, potser aquest sigui un dels menys valorats i coneguts. És el producte de la llavor d'un sol home, l'avi Pere, desenvolupat al llarg de la seva vida. Va començar l'any 1918, quan era aprenent de mestre d'obres (mestre de cases que en deia ell) fent una cascada en un racó davant de casa seva. L'any següent va ampliar-la, i no va parar fins el dia de la seva mort. Hi ha gairebé de tot, en un desgavell agradable de rajoles de dos-cents i tres-cents, escultures de la Mare de Déu de Montserrat, de Beethoven, de Colom, de Clavé, etc. Hi ha, o hi havia, una font per sadollar la set i un banc per seure. Fins a l'any 1960, any de la seva jubilació, va anar ampliant la seva obra del "racó". A partir d'aleshores, però, va anar aplicant les seves pedres i rajoles a una colla de racons de Tiana: la font del Ronyó (on es reunien les persones d'edat a prendre el sol i fer petar la xerrada, a l'hivern), la font de Can Comas (amb taula i bancs de pedra i la font adornada), etc.

L'avi Pere Salarich també feia cada any el pessebre a la plaça de la Vila, sempre diferent. I a la vella parròquia de l'Alegria, l'actual ermita, s'hi havia passat moltes hores refent escales i alguns bancs. En altres fonts, com la del Ronyó, situada en el passeig de la Vilesa, l'avi Salarich, va decorar part de la façana amb diferents plafons fets amb pedretes i rajoles de colors.