El Gorg Negre i les tempestes

Tradició oral
    Científic
    P. Barbado. OPC

Llegenda que explica que el terme de Gualba es veia castigat sovint per tempestes horroroses d'aigua i calamarsa, amb llamps i trons, que arrasaven els cultius i boscos portant la ruïna a la gent del poble. Davant de tals desastres, els gualbencs i gualbenques varen començar a pensar que aquests fenòmens no tenien un origen natural i algú els estava provocant.

Poc a poc, els vilatans van anar fixant-se en detalls i coincidències que els podien explicar el possible origen de tals tempestes. Sempre abans de les tempestes, del gorg Negre naixia una estranya boira que s'enfilava muntanya amunt fins a transformar-se en aquelles terribles tempestes, que tan mal feien al poble. Relacionant aquest fet amb que les aigües del gorg Negre era el lloc on es solien banyar habitualment els bruixots i bruixes de la zona, pogueren descobriren els culpables d'aquelles tempestes.

Les sobrenaturals tempestes sols podien solucionar-se amb l'ajuda divina. Per tant, el rector de Gualba va agafar una creu de ferro i aigua beneïda i va fer camí cap al gorg Negre amb tots els feligresos al darrere en processó. En arribar al gorg, va comprovar que les aigües ja bullien degut a la presència de les bruixes. El rector va llençar aigua beneïda per les pedres i aigües del gorg, i les bruixes que es trobaven allà començaren a xisclar i quedant atrapades al fons del gorg.

El rector feu clavar la creu al cim de la muntanya on abans es formava la tempesta i des de llavors Gualba i el seu entorn van deixar de patir les pluges i pedregades.

Moltes de les llegendes del Montseny estan relacionades amb el gorg Negre de Gualba. Segons la tradició, aquest és l'indret on prenien els seus banys nocturns les dones d'aigua i on es congregaven les bruixes i els bruixots per dansar. I diuen que després, quan pujaven a celebrar el sàbat al pla de les Bruixes, era el mateix diable qui es banyava a les aigües negres de l'engorjat.

BARAT, J.: "El tresor del Gorg Negre" a Això va passar a Gualba, 1980, contalla escrita a partir de les llegendes del Gorg Negre de Gualba.
    MESTRES, A.: Llegendes i tradicions del Montseny, Barcelona, 1933
    PIFERRER, P., PI i MARGALL, J.: Recuerdos y bellezas de España. Cataluña, V2.
    VERGÉS y MOREU, P., Gualba, Ed. Pedro Ortega, 1911