Dipòsit de Can Torrens Vell
Sant Fost de Campsentelles

    Vallès Oriental
    Can Torrens Vell
    Emplaçament
    150 metres a mà esquerra a partir de la bifurcació del camí que mena cap a can Torrens Vell.

    Coordenades:

    41.505082257028
    2.2337007522583
    436047
    4595112
    Número de fitxa
    08209 - 139
    Patrimoni immoble
    Tipologia
    Element arquitectònic
    Modern
    Contemporani
    Segle
    XVIII-XX
    Desconeguda
    Estat de conservació
    Dolent
    La manca d'ús durant una llarga temporada ha fet que es vagi deteriorant per l'erosió, la vegetació i s'hagi mig colgat.
    Protecció
    Inexistent
    Inexistent
    Accés
    Difícil
    Sense ús
    Titularitat
    Privada
    08208A010000050000OS
    Autoria de la fitxa
    Jordi Montlló Bolart

    Cisterna ubicada a les vinyes que hi ha a mà esquerra del camí que mena a can Torrens Vell. Són vinyes molt velles, plantades amb el sistema tradicional. Consisteix en una construcció de planta rectangular, excavada aprofitant el marge de la feixa. Mesura 2,40 m de llargària per 1 m d'amplada i 60 cm de fondària interior conservada. Està construïda amb pedruscall i morter fonamentada sobre una base de roca granítica fortament erosionada. No té sostre o no es conserva; normalment aquestes construccions van associades a un sostre de volta, fet també de maó, per evitar l'evaporació de l'aigua.

    En un dels costats hi ha dues piques, una de més petita que l'altra, construïdes amb maó. La més gran mesura 60 cm de costat, amb les parets interiors impermeabilitzades de de color verd maragda, que indica que servien per a preparar el brou o caldo bordelès, substància utilitzada per a sulfatar la vinya a base d'aigua i calç amb sulfat de coure, al costat hi ha una segona pica, molt més petita (30 x 30 cm), que servia per a desfer-hi la calç.

    L'oïdi és causat per moltes espècies diferents de fongs, de l'ordre Erysiphales. És una de les malalties més fàcils de detectar, ja que fa taques blanques a les fulles i a les tiges, que acaben per ser recobertes pel fong. Les fulles de sota són les més afectades, però l'oïdi pot aparèixer en qualsevol part de la planta. Quan la malaltia progressa, les taques es fan més grosses i denses i es forma un gran nombre d'espores asexuals que estenen l'oïdi per tota la planta.

    Aquestes estructures estan estretament lligades al territori i denoten un coneixement acurat i exhaustiu de l'entorn físic de la gent que les van construir. El seu emplaçament està pensat per a la captació d'aigües, ja sigui  d’una déu o a partir del desviament mitjançant canals excavades a la roca o al terra per aprofitament de les aigües pluvials.

    El terme municipal de Sant Fost de Campsentelles pertany a la DO Alella. Els vins de la DO. Alella tenen una llarga història i una important significació dins la vinicultura catalana. Coneguts des de l’època romana els citen Plini i Marcial com a vins laietans. Els vins alellencs eren, en plena edat mitjana, els preferits a la Seu barcelonina, per esdevenir  més tard un dels vins mes exportats des de Catalunya arreu del món, amb particular incidència a les colònies d’ultramar on hi havia abundosa població de catalans.  Avui tota aquesta tradició vinícola es manté viva i els vins de la Denominació d’Origen Alella, segueixen simbolitzant la voluntat de seguir essent un poble mediterrani autèntic i, per tant,  viticultor, malgrat la duresa de l’ofici i les incidències sofertes al llarg dels anys, de les quals  cal destacar la plaga de la fil·loxera  que en devastà  totalment el conreu a finals del segle XIX.

    La Denominació d’Origen Alella, una de les més petites i també de les més antigues de la península ibèrica,  s’ha anat modernitzant, ha incorporat noves tècniques i nous sistemes de conreu i d’elaboració, mantenint però el criteri que sols en la qualitat i en una forta personalitat, els vins d’aquesta contrada vitícola poden trobar la seva veritable dimensió universal.