Creu de Terme de la Plaça de l'Església
Sant Martí de Tous

Anoia
    Plaça de l'Església. Nucli urbà.

4601961
    Element arquitectònic
    Gòtic
    Renaixement
    XVI - XX
    BCIN
    National Monument Record
    Religiós i/o funerari
    BCIN. Decret 571/1963 recollit per la llei 16/1985 LPHE
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    IPA 6178
    Ornamental
    Ajuntament Sant Martí de Tous
    Núria Cabañas

Davant l'església parroquial de Sant Martí de Tous hi ha la creu de terme d'estil gòtic. Creu llatina amb decoració esculpida. En una cara presenta Crist crucificat i en cada extrem de la creu la figura dels evangelistes, Sant Joan, Sant Mateu, Sant Marc i Sant Lluc. A l'anvers hi ha representada la Mare de Déu amb el nen i en cada extrem de la creu el símbol dels quatre evangelistes, l'àliga (Sant Joan), el bou (Sant Lluc), el lleó (Sant Marc) i l'àngel (Sant Mateu). La creu se sosté sobre un capitell de secció octogonal que presenta esculpides les figures de quatre sants separats entre si per balustres. N'hi ha dos sense identificar, un tercer que correspondria a Sant Miquel matant el drac i per últim Sant Jaume. El fust és llis, de secció octogonal i es recolza sobre una base de planta quadrada on s'hi llegeix "SANTA MISSIÓ 1960 JESÚS". La base descansa damunt d'un capitell de planta d'estel que pertany a la restauració efectuada l'any 1960.

Aquesta Creu de Terme té la protecció de BCIN i BCIL. BCIN perquè és una creu de més de 100 anys i per tant es troba protegida pel Decret 571/1963 de 14.31963 recollit per la llei 16/1985 LPHE i té la protecció de BCIL pel Catàleg de béns protegits per al POUM de de Sant Martí de Tous del febrer de 2012.

La creu original és d'època gòtica i hauria estat ubicada coronant la façana principal de l'església gòtica.

Catàleg de béns protegits per al POUM de de Sant Martí de Tous. Ajuntament de Sant Martí de Tous. Febrer de 2012.