Creu de La Castanyera
El Brull

    Osona
    Brull, el
    Emplaçament
    50 m al NE de La Castanyera.
    893

    Coordenades:

    41.81437
    2.32804
    444188
    4629384
    Número de fitxa
    08026 - 9
    Patrimoni immoble
    Tipologia
    Element arquitectònic
    Contemporani
    Popular
    Segle
    XX
    Any
    1965
    Estat de conservació
    Bo
    El seu estat de conservació és bo tot i que la pedra està erosionada i envellida. S'ha construït una peanya de pedra per estabilitzar-la.
    Protecció
    Inexistent
    Inexistent
    Accés
    Fàcil
    Religiós
    Titularitat
    Privada
    Cottolengo del Padre Alegre
    Autoria de la fitxa
    Marc Cucurella Pinilla

    Creu situada a l'accés del mas La Castanyera. La creu és de pedra i està formada per tres blocs de secció quadrada, units entre ells amb una mena de ciment o argamassa: el cos mesura aproximadament 4,5 m. d'alçada, el creuer uns 2 m. de llarg i el bloc que fa de cap no arriba al metre d'alçada.

    A la part baixa de la creu hi ha un a base rodona d'uns 70 cm d'alçada i 1,5 m. de diàmetre que està feta de pedra unida amb argamassa.

    Creu relacionada amb el mas de La Castanyera . El mas data de la segona meitat del segle XVIII, però anteriorment hi havia una antiga masia.

    Un cop inaugurades les colònies Juan XXIII impulsades pel Pare Mauri al Mas La Castanyera l'any 1964, es va plantejar la idea de la construcció d'un monòlit de pedra en forma de creu. L'estiu de 1965 es va portar un monòlit de pedra de Taradell, de 9 m. d'alçada amb la que es va construir la creu. Va ser inaugurada el 22 d'agost de 1965 pel Cardenal Dino Staffa.

    - PLADEVALL i FONT, Antoni (1998). "El Brull. Un terme entre la Plana de Vic i el Montseny". Diputació de Barcelona.

    - "Promoción social en la obra del padre Mauri", La Vanguardia, 17 de juny de 1967, p. 53.