Cova de la font de Sant Llorenç
Santa Margarida i els Monjos

Alt Penedès
    Fondal de Sant Llorenç.
    al fondal de Sant Llorenç als peus de la cinglera esquerra, oposada a la font de Sant Llorenç.

Jaciment arqueològic
    Prehistòric
    Edats dels Metalls
    Molt tapada. L'entrada que es conserva fa molt difícil l'accés a l'interior.
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    si, CC.AA
    Ref. cad.: 007A00004
    Tríade scp

Cova situada davant de la font de Sant Llorenç, al barranc del mateix nom. Es troba envoltada i mig tapada per la vegetació d'obaga. La boca d'entrada és una escletxa estreta de sis metres de recorregut i dos metres d'alçada de mitjana i una amplada de boca de 1'5 metres. A uns tres metres hi ha una altra cavitat mig enterrada que podria ser una de les entrades originals de la cova.

La descobrí Antoni Massanell i Casas l'any 1937. Als anys 1946 - 1948, membres de la Joventut Excursionista de Vilafranca encapçalats pel propi Massanell i Manel Peitabí hi feren intervencions. Dels materials extrets tan sols se'n conserva una part al Museu de Vilafranca: ceràmica a mà, i indústria lítica de sílex i destrals de pedra polida, que es daten a l'Edat del Bronze.

ALMAGRO, M., SERRA, J. I COLOMINAS, J. : (1945) 'Carta arqueológica de España. Barcelona.' C.S.I.C. Madrid, p.142. FERRER, A. I GIRÓ, P.: (1943) 'La colección prehistórica del Museu de Vilafranca del Penedés.' dins "Ampúrias" . vol. V. P.190. GIRÓ, P.: (1948) 'Nuevos hallazgos en el Penedès.' dins "Ampúrias" . vol. IX-X. P.262. GIRONA, J.: (1985) 'Les nostres masies. Programa de la Festa Major 1985'. Ed. Ajuntament de Snta. Margarida i els Monjos. Sta. Margarida i els Monjos. P.7 PINTA, J. LL.: 'Repertori de cavitats d'interès arqueològic de la provincia de Barcelona. Els monjos.' dis "Exploracions" (Espeleo Club de Gràcia.), Barcelona nº7, pp. 17 - 18. RIBÉ, G.; CEBRIÀ, A. i SENABRE, M.R. (1990): 'Carta Arqueològica de l'Alt Penedès.' Vilafranca del Penedès. SOLÉ J.: (1948) 'La Bisbal històrica. Resumen histórico del Panadés.' Tarragona, p.26. VIRELLA, J.: (1978) 'Experiències a l'entorn de la localització d'estacions prehistòriques.' dins "Miscel·lània Penedesenca" nº1 IEP, Sant Sadurní d'Anoia, p.258. VIROSTA (Antoni Masanell?).: (1948) 'La cova de la Font de Sant Llorenç(els Monjos).' dins "Joventut Excursionista de Vilafranca. Full mensual d'activitats.", any III, nº26, Vilafranca del Penedès, pp. 1 i 8.