Conjunt d'habitatges passeig del Comte de Vilardaga 5-17

Conjunt arquitectònic
    Noucentisme
    Desconegut
    BCIL 19/10/1988 (36140 no BCIL)
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    Residencial
    Diversos propietaris
    CENTRE D'ESTUDIS COMARCALS DEL BAIX LLOBREGAT

Es tracta d'un conjunt d'habitatges contigus entre mitgeres, de petites dimensions i molt similars entre ells, que permeten conèixer, una vegada més, la tendència compositiva de les cases que conformen el passeig des dels seus orígens. Són en la seva majoria cases precedides per un petit jardí, de planta baixa i terrat a la catalana amb barana de balustres de secció rectangular.
    De construcció senzilla, inclouen alguns elements decoratius que recorden l'estil noucentista, com els relleus ornamentals amb motius naturalistes que coronen les obertures de la situada al número 17 o els pilars que sustenten les reixes que separen la propietat del carrer. Normalment la zona més carregada des del punt de vista ornamental és la part superior dels edificis, amb cornises de motllures que sustenten la balustrada dels terrats i frisos amb espiralls. Malgrat les diferències existents entre cada construcció, totes responen al mateix esquema constructiu.

El caràcter noucentista de l'edifici es limita a certes influències.

Abans de la dècada del 1930, s'insinuen canvis en el creixement de la ciutat superant els límits de la població, però no és fins aquest any quan comencen les transformacions urbanes, que actuen en el llindar nord i el sector occidental de la ciutat. Tot i que existeixen poques dades al respecte i no es coneix si el fins a quin punt va ser un esbós o un projecte, el 1911, Gabriel Borrell va idear una sèrie de canvis que afectaven els terrenys existents sobre la línia del ferrocarril. El cas és que es van produir modificacions, com la creació del passeig del Comte de Vilardaga, iniciativa sorgida durant l'any 1916, quan ja es sol·licitava la disposició d'un pas a nivell que permetés connectar la ciutat per una i altra banda de la via.

- RETUERTA I JIMÉNEZ, M. Luz; SAMMARTÍ I ROSET, Carme (dir.). Sant Feliu de Llobregat. Identitat i història. Sant Feliu de Llobregat: Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat, 2002. 365 p.
    - SANS I FÀBREGAS, Llorenç; GRAS, Mercè. Els carrers de Sant Feliu. Sant Feliu de Llobregat: Patronat Municipal de Cultura de l'Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat, 1989. 95 p.
    - VIDAL I JANSÀ, Mercè. Arquitectura i urbanisme a Sant Feliu de Llobregat. 1826-1936. De Pere Serra i Bosch a Nicolau M. Rubió i Tudurí. Sant Feliu de Llobregat: Centre d'Estudis Comarcals del Baix Llobregat. 2005. 202 p.