Col·lecció del Museu Comarcal de Manresa

Científic
    Museu Comarcal de Manresa. Via Sant Ignasi, 40. 08240 MANRESA
    Cortés Elía, Maria del Agua

Al Museu Comarcal de Manresa es conserven materials de les diferents excavacions de Boades. Els materials procedents d'aquestes excavacions tenen la problemàtica que no tenen context i no sabem a quina zona del jaciment corresponen, ja que no es va utilitzar metodologia arqueològica per a la recollida. Hi ha ceràmica romana de la vil·la procedent de les excavacions fetes per mossèn Santamaria i de les que es desconeix el context d'excavació: terres sigillates itàlica, sud-gàl·lica, hispànica, clara o africana; ceràmica romana comuna; vidres. Hi ha dues copes jòniques datades en la segona meitat del segle VI aC; ceràmica d'origen grec de figures roges (segona meitat segle V), de vernís negre (segle IV); campanianes A i B ( segle II); ceràmica comuna grisa i estampillada. També es conserven els materials de les campanyes de 1984-85 del camp de sitges, format per fragments ceràmics d'època ibèrica i fauna.

A partir de 1938, després de la Guerra Civil, els materials procedents de les excavacions que es van fer a Boades els anys 1930, van ser dipositats al Museu de Manresa, en assumir la direcció Mn. Valentí Santamaria. Anteriorment aquests materials els conservava el Centre Excursionista de Manresa.

Almagro, M.; Serra, J.C.; Colominas, J. (1945). Carta arqueològica de España. Província de Barcelona. Madrid. Cura Morera, M. (1977). Aportaciones al conocimiento del proceso de iberización en el interior de Cataluña. Ampurias nº 38-40. Daura, A.; Galobart, J.; Pardo, D. (1987). El jaciment ibero-romà de Boades (Castellgalí-Bages). Manresa. Daura, A.; Galobart, J.; Piñero, J. (1995). L'arqueologia al Bages. Manresa. Centre d'Estudis del Bages. Daura, A.; Pardo, D. (1990). Nous testimonis de la baixa romanitat a les conques mitjana i alta del Cardener i el Llobregat. La romanització del Pirineu: 8é col·loqui internacional d'arqueologia de Puigcerdà. Desembre de 1998. Puigcerdà. Galobart, J. (1985). El jaciment ibero-romà de Boades (Castellgalí-Bages): les darreres excavacions. Dovella, revista cultural de la Catalunya central. Nº 15, març 1985. Manresa. Sánchez, E. (1987). El poblament pre-romà al Bages. Manresa. Inventari de Patrimoni Arqueològic de Catalunya. Generalitat de Catalunya. Fitxa nº I01476, any 1988.