Col·lecció arqueològica del Museu Municipal Can Xifreda

Obert
    Científic/Cultural
    Ajuntament de Sant Feliu de Codines. Pl. Josep Umbert Ventura, 2
    Marta Lloret Blackburn-Antequem, S.L.

La Colla Talp, el grup d’aficionats que va fer recerca arqueològica a partir dels anys 50 i al llarg dels 60s i 70s, va intervenir en aproximadament 70 jaciments. D’aquests, 30 van ser més intensament treballats o tenien uns conjunts de cultura material de més qualitat o quantitat, i són els que formen el fons del museu actual. Tot i que l'actual museu s’hi va instal·lar l'any 1988, no es va inaugurar fins 1992, amb la col·lecció que veie actualment. Va ser llavors quan la col·lecció arqueològica que havia guardat el Sr. Martí Garriga va passar a ser de titularitat pública.

Des de llavors la col·lecció s'ha anat ampliar amb altres continguts (fòssils dels Cingles de Bertí, quadres de la “Galeria de feliuans il·lustres”, l'arxiu de pel·lícules fotogràfiques antigues, la col·lecció etnològica dedicada als estris de ramaderia catalana, l'arxiu documental, objectes d'història moderna, sobre l'estiueig, el modernisme o Antoni Gaudí, entre d'altres).

Pel que fa al fons arqueològic, aquest és molt ampli i conté restes que es poden situar entre el Paleolític superior (fa 16.000 anys) fins època moderna. De les col·leccions locals destaquen les d’època ibèrica del Serrat de la Galaieta o d'altres restes de jaciments que avui en dia no estan ben localitzats però es creu que es troben dins el terme de Sant Feliu, com el Cau del Collet o l’Abric d’en Fitó entre d’altres.

El Sr. Martí Garriga, nascut a Sant Feliu de Codines i mort el 2012, va ser un gran aficionat a l’arqueologia. Durant la seva vida va ser una persona molt activa en la prospecció, excavació i recollida de restes arqueològiques que, al principi guardava a casa seva. Amb el temps, la seva col·lecció i la dels membres de la Colla Talp (grup d’aficionats que va fundar el mateix Martí Garriga) es van anar integrant en el que avui és el Museu de Sant Feliu.

De fet, en aquells anys, s’hi van obrir fins a 3 seus, el primer l’any 1970 a la planta baixa de L'Hospital Agustí Santacruz. Posteriorment, i durant poc més d'un any, un altre l'any 1978 en un antic local del Pas de la Rectoria. Finalment, des de l’any 1988, l’ajuntament de Sant Feliu de Codines va destinar l'edifici del parc de Can Xifreda com a museu, on es troba avui.

- Tota la bibliografia relativa a la cultura i patrimoni del municipi la podeu trobar a les publicacions del web del Museu Can Xifreda.