Cingles de Costa Freda i de Cubell
Vallcebre

Berguedà
    Part oest del municipi
    Carretera de les Mines, direcció Pla de la Barraca i sota el Grau de Dalt a la dreta.

42.20582
    Patrimoni natural
    Zona d'interès
    Paleògen
    NNSS de Vallcebre, 18/12/1996
    Lúdic
    Varis propietaris
    Anna Junyent Traserra

Cinglera situada al nord-oest del municipi de Vallcebre. Formen part dels Cingles del Grau de Dalt. El sinclinal de Vallcebre és format per dos grans murs esglaonats a dos nivells: el més inferior a la banda dreta del congost del Llobregat, entre Sant Salvador de la Vedella i el Collet d'Eina, i el superior que destaca pel seu verticalisme i pel color blanc característic. Sobre aquest segon nivell de cingles de 40m s'estén l'ampli planell, la cubeta de Vallcebre que els cingles barren el pas, excepte en uns punts que són els passos verticals o graus, entre els quals destaca la gorja de Foradada, tallada pel torrent de Vallcebre.

Històricament, i abans de l'arribada de les carreteres, els passos o graus tallats als cigles de Vallcebre, eren els passos naturals per arribar al poble. Tot i que la majoria no eren aptes per arribar-hi amb animals, el grau de cal Gat, sí que ho permetia.

VILA, Bernat (2006). Els dinosaures dels Pirineus. Zenobita edicions.