Cases de Tomàs Musella
Sant Cugat del Vallès

    Vallès Occidental
    Carrer Montserrat, números del 58 al 76
    Emplaçament
    Sant Cugat nucli

    Coordenades:

    41.474700651208
    2.0879712286973
    423849
    4591857
    Número de fitxa
    08205 - 304
    Patrimoni immoble
    Tipologia
    Conjunt arquitectònic
    Contemporani
    Popular
    Segle
    XX
    Any
    1912
    Bernardí Martorell Puig
    Estat de conservació
    Bo
    En general, l'estat és bo i excel·lent de totes les cases, excepte la número 76 que està en estat d'abandó, amb la façana sense arrebossar, presenta alguns grafits, obertures tapiades i altres tancades amb una fusta.
    Protecció
    Legal
    BPU
    Revisió del Pla Especial de Protecció de Patrimoni Arquitectònic 2008. Fitxa A-58.
    Accés
    Fàcil
    Residencial
    Titularitat
    Privada
    Diversos
    Autoria de la fitxa
    Daniel Sancho París (Stoa, propostes culturals i turístiques SL)
    Oficina de Patrimoni Cultural

    Conjunt de deu cases de cos, d'estil popular i molt senzilles, projectades l'any 1912 per l'arquitecte Bernardí Martorell Puig. Situades en renglera, consten de planta baixa i pis. La majoria de les cases estan avui arrebossades, en diferents tonalitats.

    Totes les cases, excepte la número 58 i la 76, tenen una mateixa disposició de façana, en base a dos eixos d'obertures. A la planta baixa a l'esquerra hi ha una finestra i a la dreta la porta d'entrada. Al primer pis hi ha dues finestres. El ràfec és un canaló de teules de tortugada amb diferents sortides de l'aigua, com ara teules de gàrgola i teules de tub d'embocar al canaló. Els canalons originàriament eren de zenc. 

    A la casa número 58 el canvi de distribució podria respondre al fet d'estar en cantonada amb el carrer Orient. En aquest cas a la planta baixa hi ha la porta a l'esquerra i la finestra a la dreta.

    La casa número 76 té el portal d'entrada, amb doble fulla de fusta, al centre, i a cada costat té una finestra de mides diferents. A l'esquerra és vertical i a la dreta horitzontal, de mida petita. Al primer pis hi trobem dues finestres, cadascuna sobre l'eix vertical del portal i de la finestra de l'esquerra.

    A l'interior de les cases números 62, 64, 66 i 68 es conserva una volta catalana al sostre de la planta baixa. Així mateix, l'escala és coberta també amb volta catalana, que cobreix una llum de quatre metres amb una santanella (angle d'inclinació de l'escala) de vint-i-sis centímetres. En algunes cases l'any 2008 encara es conservava la pica de marbre o de graner artificial.

    Aquest conjunt de cases unifamiliars les va promoure el constructor Tomàs Musella, l'any 1912, segons projecte de l'arquitecte Bernardí Martorell Puig. En la construcció es va seguir la parcel·lació tradicional de les cases urbanes de cos de l'eixample del barri del Coll. En un principi, tan sols s'havien de construir dues cases barates, amb paredat divers fruit de l'aprofitament de materials. Finalment, el constructor Musella va suprimir els balcons que havien d'anar al primer pis.

    Bernardí Martorell Puig (1870-1937) va ser un arquitecte que va projectar en estil modernista i historicista, amb títol des de 1902. Va ser l'autor de les obres del claustre del convent de Santa Maria de Valdonzella, de l'església de Sant Agustí de Sabadell, de l'església parroquial de Portbou, de la Cooperativa Agrícola de Cambrils, de la casa Enric Laplana i de la casa Pilar Serrahima de Barcelona, entre d'altres.

    Ajuntament de Sant Cugat del Vallès. Catàleg de Sant Cugat. Revisió del Pla Especial de Protecció del Patrimoni Arquitectònic. 2008.