Casa de les Monges / Escola de les Monges Filipenses
Sant Esteve de Palautordera

Vallès Oriental
    Passeig de les Monges, 1
    Just davant de la rotonda d'accés a Sant Esteve de Palautordera arribant desde Santa Maria de Palautordera per la carretera BV-5301

41.701979398006
    Edifici
    Modernisme
    Segle XX
    Any
    Josep Azemar i Pont
    BCIL
    BCIL 15582-I: Aprovació pel Ple del Consell Comarcal del Vallès Oriental del dia 25 de maig de 2022
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    IPAC 29529
    Lúdic/Cultural
    3371003DG5137S0001JT
    Daniel Gutiérrez Espartero

Es tracta d'un immoble a quatre vents que consta de planta baixa, pis i golfes amb una torre mirador.

L'estructura de la casa es compon de tres crugies paral·leles. Destaca la central, que sobresurt en planta i alçat, i és per on trobem l'accés principal de l'immoble, un arc de mig punt de maó. Aquesta part de l'edifici que queda remarcada per una balconada en el primer pis, i amb l'escala situada en el centre de l'edifici i la torre mirador. Les cobertes són a dos vessants, excepte en el mirador que és de quatre vessants, de teula àrab amb un ràfec ceràmic. Les obertures presenten un emmarcament de maó i diverses solucions en els diferents pisos. El revestiment original de les façanes és un estucat de calç, que ha estat emmascarat per l'aplicació de successives capes de pintura, al llarg dels anys. A sota de la pintura hi podria haver esgrafiats, molt propis de l'obra de l'arquitecte.

Destaquen dos elements decoratius, la clau de l'arc de la porta amb la data de 1908, i la imatge de la Immaculada, en la cantonada sud-oest, de cara al carrer.

Pel que fa a l'interior trobem sostres d'embigat de ferro, i revoltons, recolzats en les parets perimetrals, sense estructures portants interiors, diferents de la caixa de parets que conforma les tres crugies. El paviment és de mosaic.

El conjunt de la Casa de les Monges està integrat per la casa, pròpiament dita, i el pati/jardí, delimitat per una tanca. Dins l'àmbit definit per la tanca, a part de la casa, hi ha dos edificis annexos, adossats a la tanca, al nord de la finca. El cos ubicat a l'est, forma part de l'obra original, mentre que el del cantó oest, fou afegit posterior.

El mur que delimita la finca i tanca el jardí està construït amb maçoneria carejada, amb un remat ceràmic. A la façana oest del recinte, el mur presenta una línia de sòcol de ceràmica, i la presència de pilars, de fàbrica ceràmica, en la formació dels portals, el principal, centrat en la façana, i el secundari, amb un curiós arc en quart de cercle, en el seu extrem nord.

L'escola municipal de Sant Esteve de Palautordera havia d'atendre gran quantitat d'alumnes. Aquest fet va propiciar la fundació d'aquesta escola per a nenes, privada i religiosa, per part Benet Adroer i Vinyals i la seva muller Anna Calafell.

No s'han conservat els plànols originals del projecte. De l'obra se'n va ocupar el constructor Agustí Altimira Mota de Santa Maria de Palautordera. Les obres van acabar el 1908 que és quan es va construir la tanca al voltant de la finca.

La planta baixa es dedicava a les aules escolars i també hi havia la cuina, el menjador i la capella dedicada a la Mare de Déu. La segona planta, golfes i la torre mirador eren d'ús exclusiu, tant personal com comunitari, de les germanes filipenses. S'ha de dir que cada religiosa tenia la seva pròpia habitació. La resta de la superfície no edificada es va dedicar a pati d'esbarjo i també a un petit hort amb el seu pou.

El primer curs escolar fou 1909-1910.

- CALAM, Xavier (2021): Les Monges de Sant Esteve. Ajuntament de Sant Esteve de Palautordera

- ADELL i GISBERT, Joan Albert (2021): Informe tècnic per la declaració com a Bé Cultural d'Interès Local de l'edifici de l'Escola de les Monges Filipenses de Sant Esteve.