Casa de la Vall de Fonollosa
Fonollosa

Bages
    Fonollosa. Pl Major s/n. (08259 Fonollosa)
    Al poble de Fonollosa, cal agafar el carrer principal i arribar a la plaça

Edifici
    Modern
    XVIII
    Regular
    Caldria una restauració i adecentament de l'edifici, ja que l'aspecte actual és d'abandonament.
    Sense ús
    Ref. cad.: 42707CG8294N
    Raquel Valdenebro Manrique

Edifici ubicat a la plaça de Fonollosa, que destaca a nivell urbanístic com a construcció antiga enmig de vivendes reformades i de nova planta. Es tracta d'un edifici de planta rectangular cobert a dues aigües amb el carener paral·lel a la façana. La construcció és feta amb carreus de pedra irregulars de grans dimensions, amb les cantonades reforçades amb carreus també de grans dimensions, però ben escairats. Malgrat tot, l'aparell de l'edifici nomès s'aprecia a la part baixa de la casa, ja que l'edifici es troba arrebossat. Aquest arrebossat ha caigut a algunes zones de la planta baixa, deixant a la vista l'aparell original. Destaca també l'existència de llindes monolítiques que reforcen les obertures -portes i finestres- especialment a la planta baixa. L'edifici compta amb planta baixa, primer i segon pis, malgrat que per l'alçada de les finestres del segon pis, que cauen molt directament sota la teulada, cal pensar que originalment l'edifici devia tenir primer pis i golfes i desprès es reconvertir en un segon pis. La façana principal es troba orientada a llevant i s'obre amb dues portes allindades, i dues finestres rectangulars. Al primer pis s'obren dos balcons, un dels quals té ubicat a sobre de la llinda superior, una altra llinda amb un escut. Al segon pis s'obren dues finestres balconeres que recauen directament sota la teulada. A la façana sud s'obre una porta a la planta baixa i dos balcosn, un al primer pis i un altre al segon pis. A la façana nord, s'obre una porta de recent factura, i dues finestres per pis.

Els orígens de la casa de la Vall cal situar-los segurament al llarg del segle XVIII, lligats segurament amb algun membre de la família Vall del mas La Vall de Fonollosa, d'on va pendre el nom. Malgrat que la casa ha romàs dins el mateix àmbit familiar, no sempre ha estat ocupada per membres d'aquesta família, gaudint de diverses ocupacions i úsos. Durant un temps, a principis del segle XX, va ser coneguda també com "Cal Pastor", ja que just al costat hi havia viscut un pastor, que havia ocupat algunes dependències de la casa. Durant aquest període també hi havia viscut el metge de la població. També es coneix que a la planta baixa hi havia hagut una botiga, que era regentada per un oncle de l'actual senyor Vall. Els anys precedents a la Guerra Civil Espanyola (1936-1939) havia sigut la vivenda d'un grup de monges dedicades a l'ensenyament (la qual cosa fa pensar que potser havia acollit també l'escola). Les dècades posteriors a la guerra, havia acollit l'Ajuntament del municipi.

VILA I VILA J.M. (1987) Fonollosa . Història del Bages. Vol I. Pàgs. 275-282.