Carrer del Mur / Carrer de Dalt
Copons

Anoia
    Carrer del Mur, 08289
    A la banda septentrional del nucli urbà, entre la plaça de Sant Magí i el carrer de Vilanova

Obra civil
    Modern
    XVIII-XXI
    Diversos propietaris
    Adriana Geladó Prat

Carrer de traçat rectilini situat al nord del nucli urbà de la vila i delimitat per cases a banda i banda. Està pavimentat i presenta trams de voreres baixes en ambdós costats. El tram més meridional, de l'església en direcció nord, està disposat en pendent esglaonat fins a l'alçada de cal Parés. Posteriorment discorre en pla fins a arribar al final del trajecte, just quan es troba amb la plaça de Sant Magí. Les cases que conformen el carrer presenten una tipologia similar: plantes rectangulars amb patis posteriors, distribuïdes en dos i tres pisos i amb les obertures emmarcades en pedra i datades dins del segle XVIII.

La datació ha estat establerta a partir de la datació de les cases que conformen el vial.

El carrer del Mur va nèixer sota del mur perimetral que protegia la banda de ponent del recinte fortificat del castell, a extramurs. El vial exercia les funcions de camí de ronda, tot i que només en aquesta banda del recinte. Actualment, les terres del castell estarien delimitades pel propi carrer del Mur, el passeig de Sant Magí i la pujada del Castell. Eren terres caracteritzades per una orografia abrupte i gens aprofitable per a l'ús agrícola. A mitjans del segle XVIII, donada l'elevada demanda de sól urbà per l'enriquiment de la població gràcies a la diàspora de negociants coponencs, l'ajuntament "va reanudar els establiments, aturats després de la Guerra de Successió per ordre del Superintendent de Catalunya", i que s'havien iniciat per la banda del lloc de Vilanova. (Muset 2006: 28). L'objectiu era afavorir el trànsit de persones i animals mitjançant l'obertura de carrers i zones de pas i, alhora, generar construcció a la zona. Les concessions s'iniciaren per la part superior del carrer, al costat de la plaça de Sant Magí actual. Posteriorment continuaren en direcció a l'església. Els primers edificis foren bastits durant la dècada dels anys 60 del segle XVIII al capdamunt del carrer, mentre que a l'extrem sud, prop de l'església, les cases corresponen a les dècades dels anys 70-80. L'any 1780 es va establir el darrer solar del carrer i, dos anys més tard, finalitzà la construcció de la casa (actual número 8), la qual va contribuir a la consolidació de l'estructura actual del carrer del Mur i també de la plaça i el carrer del Castell. El nom de carrer de Dalt fa referència al fet que està situat a una cota més alta que la resta de carrers del poble.

CLUB ESCOLAR 3C (1997). "Carrer del Mur". Camí Ral. Butlletí informatiu i d'opinió Vila de Copons, núm. 4, p. 2. Copons. Plànol urbà / Guia d'interès. Copons: Ajuntament de Copons, 2000. "Document. Acord al carrer del Mur". Camí Ral. Butlletí informatiu i d'opinió Vila de Copons, núm. 25, p. 6. MUÑOZ, Natàlia (2004). "Renoms de Copons: El carrer Mur". Camí Ral. Butlletí informatiu i d'opinió Vila de Copons, núm. 17, p. 12-13. MUSET I PONS, Assumpta (2006). Carrers i cases de Copons. El creixement urbanístic del S. XVIII. Copons: Ajuntament de Copons, p. 28-29.