Carrer Cap de la Costa
Cercs

Berguedà
    Part alta de l'antic nucli de Cercs

Conjunt arquitectònic
    Modern
    XVIII-XX
    BCIL núm. 961-I, de 13/04/2005
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    si. IPA 30918
    Residencial
    diversos propietaris
    Sara Simon Vilardaga

Sembla que aquest carrer segueix el traçat de l'antic camí ral entre Berga i Bagà com a continuació del carrer Major. Junt amb aquest, forma part del sector urbà més antic i tradicional de tot el terme municipal, sobretot després de les pèrdues dels nuclis antics de la Baells i de Sant Salvador de la Vedella sota les aigües del pantà de la Baells.
    El carrer del Cap de la Costa arrenca de la confluència del carrer Major amb el camí de Peguera en direcció est superant un desnivell pronunciat d'uns 50 m. A mig recorregut hi ha una corba molt tancada que orienta el camí cap a l'oest. De fet, les cases situades a la part alta del carrer, se les anomena i queden situades pròpiament, al capdamunt de la costa. Les cases que es van anar bastint a l'entorn del camí són cases tradicionals, la majoria de planta baixa i dos pisos tot i que alguna té un pis més, fins a tres. En conjunt són fetes amb paredat de pedra menuda, algun exemple amb parts de murs de tàpia. En la majoria dels casos, en la construcció dels edificis s'ha aprofitat les característiques del relleu en desnivell del terreny. Un gran nombre dels edificis tenen les teulades a dues aigües amb el carener perpendicular a la façana principal. Pel que fa a les obertures, en generals són de configuració senzilla, la majoria de cases tenen balcons sortints i baranes tradicionals de ferro. Modernament s'han restaurat alguns dels edificis que es trobaven en un estat de degradació bastant avançat.
    Actualment connecta amb el nou nucli de Sant Jordi de Cercs.

A banda i banda del traçat del camí ral, especialment entre finals del segle XIX i principis del XX, i coincidint amb els moments inicials del desenvolupament de la mineria al municipi, es van anar construint cases al llarg del seu recorregut. El camí passà a ser el recorregut de connexió amb diverses zones miners que s'estaven posant-se en funcionament cap a la zona de Sant Corneli i que constituirien la zona de treball de la majoria dels habitants del municipi.

PERARNAU, J.; PIÑERO, J. (1992): Catàleg de protecció del patrimoni històric, arquitectònic, natural i ambiental del terme municipal de Cercs. Fitxa A. 3. Ajuntament de Cercs.
    SERRA, Rosa. (et al.) (1991): Guia d'Art del Berguedà. Berga.
    SERRA, R. (2006): Cercs. La mirada del fotògraf. Berga: Zenobita edicions.