Capella de Sant Pere
Vilobí del Penedès

Alt Penedès
    Barri de Bellver. Pl. de l'esglèsia (08735 Vilobí del Penedès)
    A la plaça de l'església del barri de Bellver.

Edifici
    Modern
    XVII-XVIII
    La família Cols s'ocupa actualment del seu manteniment.
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    Servei del Patrimoni Arquitectònic.IPA. Fitxa nº5086
    Religiós
    Ref. Cad.: 78360CF8873N07
    Raquel Valdenebro Manrique

Edifici de planta rectangular amb absis recte, cobert a dues aigües amb el carener perpendicular a la façana. Construït en mur de paredat comú, l'edifici es troba arrebossat amb morter, conservant-se en alguns trams en molt mal estat. L'orientació de l'edifici es fa amb l'absis al Nord, i la façana principal a Migidia. La façana principal forma part del mur que tanca perimetralment la finca de Cal Jan Pau. Aquesta façana s'ha obert amb un portal de mig punt sense cap decoració fet amb dovelles de pedra. Actualment aquesta façana dona a la plaça de Bellver, que possiblement ha estat rebaixada de nivell, doncs el portal d'accés a l'església queda elevat uns 25 cm. sobre el nivell de la vorera. Sobre el portal es conserva un ull de bou molt senzill sense cap decoració. Sobre el carener destaca un petit campanar d'espadanya molt senzill. L'entrada a l'edifici es realitza per la façana Nord on també s'ha obert un portal d'entrada. Es tracta d'un portal de mig punt adovellat amb doble arquivolta, realitzat amb dovelles de gran tamany que recauen sobre dues impostes (possiblement carreus reutilitzats d'altre edifici més antic) i dues columnes possiblement també reutilitzades. A les dovelles hi consta la data de 1790 i un grafiti amb les paraules “Paulus Miret” i l'escut de Vilobí. Interiorment l'edifici va patir greus seqüeles durant la Guerra Civil (1936-1939) i ha estat restaurat recentment. Destaca l'embigat de fusta interior, i un cor ubicat a la banda nord amb barana de fusta i escala de cargol. El retaule que el presideix és dedicat a Sant Andreu. Es tracta d'un retaule policromat d'estil barroc, procedent d'una altra capella familiar ubicada a Vilafranca del Penedés.

A l'interior de l'edifici es conserva una petita col·lecció de missals amb cobertes de nacar, i un banc de fusta que es va salvar de la crema del 1936

L'edifici actual data possiblement del segle XVIII, podent ser considerada la data de 1790 com la data de construcció. Malgrat tot, les notícies sobre la capella de Sant Pere són més antigues i es remunten al 1421. Cal pensar que l'edifici actual, de factura molt senzilla, va ser construït sobre les restes d'una antiga capella del segle XIV o XV. Cal pensar que per la construcció del nou edifici es reaprofitaren alguns elements anteriors com és el cas del portal de la façana Nord.

AA.DD. (1986) L'alt Penedés. Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya. Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura pp.248-251.
    CATÀLEG DE MONUMENTS I CONJUNTS HISTÒRICO-ARTÍSTICS DE CATALUNYA. (1990).Vilobí del Penedés. Generalitat de Catalunya. Servei del Patrimoni Arquitectònic. Barcelona.
    GRAN ENCICLOPÈDIA CATALANA. Vilobí del Penedés. Tom 15. p.533.
    IGLÉSIES I FORT J. (1988) Estudi de les xifres de població de l'Alt Penedès en el curs de sis segles (1358-1975). Institu d'Estudis Penedesencs. Vilafranca
    LLORAC I SANTÍS S. (1991) Vilobí del Penedés. Passat i present. Ajuntament de Vilobí del Penedés.
    PLA DE CATALOGACIÓ I INTERPRETACIÓ DEL PATRIMONI CULTURAL DE L'ALT FOIX. (2002) Vilobí del Penedés. Transversal Produccions Culturals.
    RIUS MORGADES J. (1987) La Comarca de l'Alt-Penedès. Vilafranca