Can Borrull
Piera
Ubicació
Coordenades:
Classificació
E2.2. Catàleg de Béns Protegits. POUM de Piera.
Descripció
Can Borrull és una casa d'origen medieval construïda en el Raval Jussà de la població i reformada en època moderna. De la construcció primitiva en queda part de l'estructura, amb una sala oberta amb arcs ogivals, i les restes d'un finestral gòtic biforat a la façana.
És un edifici cantoner i de planta rectangular que s'estructura en dues crugies. Consta de planta baixa, pis i golfes i té la coberta a dos vessants amb el carener paral·lel a la façana. El frontis es composa segons dos eixos no simètrics, amb dos portals amb llinda de fusta i brancals de pedra. Sobre el portal hi ha les restes d'un finestral biforat d'arc lobulat, del qual no se'n conserva ni els brancals ni la columneta central. Aquest hauria estat recol·locat en la darrera intervenció feta a la façana. Al pis hi ha un altre finestral d'arc pla de pedra carejada, desplaçada a l'altre extrem. A les golfes hi ha dos finestrals de factura moderna amb llinda de fusta i brancals de pedra. La façana lateral està reforçada amb quatre contraforts i només té un finestral d'arc pla arrebossat al pis. A la part posterior s'hi adossa un cos on s'hi va fer una remunta amb una terrassa modernament, que s'obre a la planta baixa amb un portal d'arc de mig punt adovellat.
El ràfec de la façana està acabat amb una imbricació de rajols i teules ceràmiques. El tractament exterior dels murs és arrebossat i pintat.
Història
El barri de menestrals del Raval Jussà va començar a créixer vers el segle XI al sector extramuralles del castell fins a la riera de la Guinovarda. Al centre d'aquest veïnat hi havia l'antiga plaça del mercat, que fou traslladada al Mercadal vers el segle XIV. Moltes de les cases d'aquest sector de la vila estan construïdes sobre les restes d'aquelles primeres construccions, com és el cas de Can Borrull. Durant la restauració que s'hi va fer durant la segona meitat del segle XX, s'hi van localitzar les restes d'un finestral gòtic i part de l'estructura medieval. El nom de la casa el va adquirir a principi del segle XX, quan la família Tarrés la va vendre als Borrull Torres.
Bibliografia
Catàleg de Béns Protegits del Pla d’Ordenació Urbanística Municipal de Piera, 2018.
Inventari del Patrimoni Cultural Immoble de Catalunya. Patrimoni Arquitectònic. Piera (Anoia). Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació. Generalitat de Catalunya.
Plafó informatiu.


