Camí vell de Sant Cugat/ Camí de Sagraments
Rubí

Vallès Occidental
    a l'E del terme, 08191-RUBÍ
    En una zona de planes, al costat del nucli urbà

420255
    Obra civil
    Ajuntament de Rubí, Pça. Pere Aguilera, 1, 08191-RUBÍ
    Juana Maria Huélamo - ARQUEOCIÈNCIA

Sortia de davant la creu de can Serra del Padró cap a ca n'Oriol i can Tiraïres, essent l'actual carrer de la Plana de can Bertran. Actualment es troba totalment integrat dins la trama urbana de Rubí, per tant, només es considera la part que es troba dins la plana agrícola de ca n'Oriol - can Sant Joan i, especialment, prop d'aquesta darrera casa, on surt del terme municipal. D'altra banda, hi ha un altre camí que enllaça amb aquest que ve des de ca n'Oriol.

Hi havia una explotació d'argila sota can Castanyer, al costat del camí (TURU et alií, 2000), i, a la Plana, al costat del camí, fins la primera dècada del segle XX, es conservava el topònim de "la guixera" (Informació oral Sr. Rufé, febrer 2001)

Durant tot el segle XVIII les referències al camí de Sant Cugat són constants (BENCOMO et alií, 1986). La masia de can Sant Joan es troba situada al costat del camí vell o dels Sagraments que mena cap a Sant Cugat del Vallès Per travessar el torrent dels Alous hi ha un pont força alt que el segle XIX fou motiu de litigi entre l'Ajuntament de Rubí i el de Sant Cugat per tal d'arranjar-lo per alguna torrentada. Com que no existia la carretera el camí dels sagraments era el camí principal cap a Sant Cugat i Barcelona. L'autopista va tallar el camí (RUFÉ, 1984a; 1997a).

BEL I CANO, Pere A. (1996) El carrer de Sant Pere i el barri del Padró des dels seus orígens, Rubí, Ed. Pere A. Bel i Cano. BENCOMO et alii (1986) BENCOMO, C.; BELTRAN, J.L.; GARCIA, C.; IBAÑEZ, D.; JORBA, A.; LÓPEZ, F.; MOLINERO, C.; OLLE, J.; PRIETO, A.; PUIG, R.M.; RUFE, M.A.; SANTIRSO, M.; YSAS, P. Aproximació a la Història de Rubí. Rubí: Ajuntament de Rubí. Informació oral Sr. Rufé, (febrer 2001). RUFÉ I MAJÓ, Miquel (1984)a Les masies de Rubí i la seva gent. Patronat del Museu-Biblioteca de Rubí. RUFÉ I MAJÓ, Miquel (1985a) "Toponímics rubinencs", Butlletí del Grup de Col·laboradors del Museu de Rubí, Núm. 16, pp. 355-357. Rubí: Grup de Col·laboradors del Museu de Rubí. RUFÉ I MAJÓ, Miquel (1997a) Les masies de Rubí i la seva gent. Rubí, Rubricata. El setmanari de Rubí. Caixa de Terrassa. TURU CREHUERAS, Eulàlia et al. (2000) Rubí a vista de "Rossinyol", Rubricata. Revista Mensual, núm. 2.301, Octubre 2000. S.Ll. Rotimprès.