Camí de Vic a Sant Hilari Sacalm

Medieval
    Modern
    X-XXI
    Actualment la carretera es troba asfaltada, i és lloc de trànsit habitual utilitzat pels veïns de Calldetenes que es dirigeixen a Sant Julià de Vilatorta en vehicle. Com a remanència de l'antic costum d'agafar la drecera per Santa Margarida, s'ha conservat el dret de pas dels veïns per aquest indret, malgrat que es tracti d'una finca particular tancada. Aquesta drecera és utilitzada per molts vianants com a passeig, camí en BTT, etc; els dies festius.
    Diputació de Barcelona. Rambla de Catalunya, 126 (08008 Barcelona)
    Raquel Valdenebro Manrique

Antic camí utilitzat pels habitants del poble de Calldetenes per anar, sobretot amb carruatges, fins a Sant Julià de Vilatorta. Aquest camí sortia des de Vic i entrava per Calldetenes, constituint-se en el carrer Gran i, en direcció a llevant, passava a tocar de les masies del Verdaguer, la Frontera i les Eres, així com de la font i el pont de les Eres, fins a arribar al pas entre les masies de Vila Xica i Vila Grossa, i seguir en direcció a l'església de Sant Martí de Riudeperes, i des d'allà fins al pont d'Altarriba, i fins a Sant Julià de Vilatorta. El traçat d'aquest camí, es correspon amb el de l'actual carretera N-141-d , i a l'alçada del mas Vila Xica es converteix en la BV-5202, ja que per l'execució de la carretera, senzillament es va procedir a l'asfaltat de l'antic camí. Malgrat l'existència d'aquest camí tan marcat, molts dels veïns, segons al lloc de Sant Julià on es dirigien, acostumaven a agafar una drecera, que sorgia a l'església de Sant Martí de Riudeperes, i travessava els plans de Santa Margarida, passant a tocar de les ruïnes de Santa Maria del Camí i la Torre de Santa Margarida.

Cal pensar que es tracta d'un dels camins més antics utilitzats pels habitants del terme de Calldetenes, ja que cal tenir en compte que passa a tocar de l'antiga església de Sant Martí de Riudeperes, que és sens dubte l'edifici de referència de tots els habitants del terme, i la parròquia que unificava la comunitat de veïns de l'entorn. D'altra banda, també cal tenir en compte que el final d'aquest camí es va convertir en l'indret a l'entorn del qual van aparèixer les primeres cases que configuraren el nucli urbà de Calldetenes, i actualment es converteix en el carrer Gran. Si es té en compte que el naixement del nucli de Calldetenes té relació amb un grup d'hostatgeries cal pensar, doncs, que realment era aquest el camí que s'utilitzava des del ben antic per anar de Vic a Sant Hilari Sacalm, i que travessava el terme convertint-se en una de les principals vies de comunicació pels seus habitants. Fins ben entrat el segle XX, aquesta carretera, que travessava el poble, era propietat municipal, i es trobava, com la resta de camins, en mal estat. El 1926 l'Ajuntament va optar per cedir-la a la Diputació Provincial, i va ser asfaltada el 1927. L'Ajuntament va col·laborant sufragant una petita part de la despesa. Paral·lelament a aquest camí, també funcionava el que es coneix com a camí ral de Sant Julià que des de Calldetenes hi anava en sentit sud-est, també a aquesta població. Les fonts orals consultades durant la recerca, confirmen l'existència d'aquests dos camins, que eren presos en funció del lloc de Sant Julià on s'anava. Com a transformació més important, cal assenyalar la construcció l'any 1997 de la rotonda de sortida de la C-25, a l'alçada de les masies de Vila Xica i Vila Grossa, que permet enllaçar la BV5202 amb la C-25.

AA.DD. ( 1995) Calldetenes. Imatges en el temps. Primera part (1911-1960). Ajuntament de Calldetenes. Calldetenes VILAMALA I SALVANS, J (2002) De Sant Martí de Riudeperes a Calldetenes. Passat i present d'un poble viu. Ed. El Mèdol. Calldetenes.