Cal Verdaguer, cal Carbonell i ca l'Aliguer

Conjunt arquitectònic
    Modern
    XVIII
    Cal Verdaguer ha estat reformada recentment.
    Cal Carbonell no ha estat reformada i conserva l'embigatge i la teulada original.
    Ca l' Aliguer va ser ampliada al segle XVIII
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    sí, IPA. 39
    Residencial
    Ref. cad.: 50302DG2680N
    Jordi Compte i Marta Homs

Cal Verdaguer, cal Carbonell i ca l'Aliguer són tres edificis de planta rectangular adossats, representatius del tipus de construcció lineal de carrers al llarg del segle XVIII quan s'edificava en veïnatges. Estan situats a la banda esquerra pujant el carrer de l'Alou davant per davant de la Casa de la Vila.
    Els tres edificis estan orientats a l'est i tenen teulada a diferent nivell de doble vessant amb aigües a la façana principal. Els murs són de maçoneria de pedra i morter delimitats per cantonades diferenciades integrades.
    Cal Verdaguer que és l'edifici que es troba situat més al nord està composat per planta baixa i un pis. Presenta quatre obertures de diferents tamanys, 3 finestres amb ampit i emmarcades amb pedra picada i una porta amb brancals i llinda de pedra picada. Té dues llindes datades, una de l'any 1731 i l'altre del 1761.
    Cal Carbonell que és l'edifici que queda integrat al mig està composat per planta baixa, un pis i golfes. A la planta baixa destaca la portalada amb brancals i llinda de pedra picada on hi ha la data de 1719. El primer pis presenta dues finestres de diferent mida amb ampit, brancals i llinda de pedra picada. La finestra de la dreta té gravada la data de 1746. Finalment a les golfes trobem una finestra emmarcada amb pedra picada.
    Ca l'Aliguer és l'edifici situat a la part baixa, sud, i està composat per dos volums adossats. El volum principal presenta cinc obertures disposades de forma asimètrica. A la planta baixa hi ha una portalada amb brancals i llinda de pedra picada amb inscripció i data de 1711, s'hi accedeix a partir d'una rampa moderna que queda al mig de dos llargs bancs de pedra que discorren tota la façana. A la seva esquerra hi ha una finestra amb ampit, brancals i llinda de pedra picada que queda al costat dret d'un contrafort adossat a la façana. Al primer pis s'hi mostren dues finestres i a les golfes una de més petita, totes amb ampit, brancals i llinda de pedra picada.
    A la façana sud s'hi adossa un volum de teulada a nivell inferior que presenta a la seva façana est, una gran arcada de mig punt a la planta baixa i una finestra amb ampit motllurat, brancals i llinda de pedra al primer pis; la façana sud presenta tres grans arcades tapiades d'arc de mig punt a la planta baixa i dues arcades modificades al primer pis, una d'elles amb balcó i datada de 1796 en una de les columnes. També hi ha una finestra a la banda esquerra emmarcada amb pedra picada. A la zona de sota teulada s'hi mostra una obertura tapiada semicircular.

La inscripció de la llinda de ca l'Aliguer és la següent:
    JOSEPH CASADEMUNT
    1 7 1 1

Cases situades al costat del camí ramader al nucli de l'Alou sorgit durant el segle XVIII a causa del pas dels ramats transhumants que hi feien parada. Ca l'Aliguer va ser un hostal que funcionava en el marc de les rutes de transhumància, probablement fundat pel mas Casademunt de Pi.

MESTRE, P. Fira ramadera de l'Hostal del Vilar (Sant Agustí de Lluçanès), Cossetània, Valls, 1999
    YLLA-CATALÀ, G. Inventari del patrimoni arquitectònic de Catalunya. Sant Agustí de Lluçanès, 1990