Cal Rojas
Sant Mateu de Bages

    Bages
    Demarcació de Mejà
    Emplaçament
    Carretera de Salo (BV-3002), al km. 6,1 camí direcció nord uns 1.800 m
    566

    Coordenades:

    41.85352
    1.66609
    389275
    4634373
    Número de fitxa
    08229 - 440
    Patrimoni immoble
    Tipologia
    Edifici
    Contemporani
    Popular
    Segle
    XIX
    Any
    1882
    Estat de conservació
    Bo
    Protecció
    Inexistent
    Inexistent
    Pla especial del catàleg de masies i cases rurals en sòl no urbanitzable (núm. 9)
    Accés
    Fàcil
    Residencial
    Titularitat
    Privada
    001010200CG83D0001SU
    Autoria de la fitxa
    Jordi Piñero Subirana

    Casa de pagès de dimensions força grans, emplaçada a l'altiplà on hi ha el raval de Mejà, al nord de la riera de Salo. El cos residencial és una edificació de planta quadrada, amb planta baixa més dos pisos, i té un cobert adossat a ponent. Al seu entorn hi trobem naus pertanyents a granges i una altra casa de recent construcció. El cos principal ha estat aixecat en una sola fase. La façana principal, encarada al sud-est, presenta una distribució totalment regular, en base a tres eixos d'obertures. En l'eix central hi trobem les obertures principals: portal, balcó... totes són emmarcades amb llindes i brancals de pedra. Els murs són de maçoneria, actualment a pedra vista. La resta de façanes conserven les finestres originàries. A la part posterior hi ha adossada una tina. Antigament en aquest sector el nivell del terreny era més alt, cosa que permetia accedir directament a l'obertura de la tina. A l'est hi ha una petita pallissa que ha quedat integrada en coberts de construcció més recent.

    Al balcó de la façana principal: Josep Rojas Jové 1882 A la pallissa: 1887

    Cal Rojas fou construïda pel rebesavi de l'actual propietari el 1882. Es deia Josep Rojas Mas i procedia de Vilaseca, a Cardona, on era masover. Poc després, el 1887, es construí la pallissa. La nova casa s'establí en terres del mas de cal Domenjó, i al principi pagava un cens, però després els Rojas van comprar la casa, amb la seva mínima porció de terreny. L'hereu de Josep fou Joan Rojas Botifoll; l'hereu d'aquest Josep Rojas Santasusanna, i el següent Joan Rojas Carol, el qual va tenir tres fills: Josep, Lluís i Marina. A la dècada de 1970 els propietaris van aixecar una casa de nova construcció al sud-oest de l'antiga.

    GRUP SOLUCIONS MANRESA (2009). Pla especial del Catàleg de masies i cases rurals en sòl no urbanitzable de Sant Mateu de Bages. Ajuntament de Sant Mateu de Bages (núm. 9).