Cal Mestre / Cal Jover Pobre
Copons

Anoia
    Carrer de Vilanova, 24, 08289
    A la banda de migdia del nucli urbà i al bell mig del carrer de Vilanova

Edifici
    Modern
    XVIII
    Any
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    IPA 5639
    Residencial
    Ref. Cad.: 6606009CG7160N
    Adriana Geladó Prat

Edifici entremitgeres completament rehabilitat, que presenta una planta rectangular i està format per dos cossos adossats, amb un pati posterior de planta rectangular també. El volum principal presenta la coberta de teula àrab de dues vessants, amb el carener paral·lel a la façana principal, i està distribuït en soterrani, planta baixa i dos pisos. La façana principal, orientada al carrer de Vilanova, presenta un portal d'accés d'arc de mig punt adovellat, amb els brancals bastits amb carreus de pedra ben escairats i el marxapeu de pedra també. La dovella central està gravada amb la següent inscripció: "JHS 1739 PERA YOVE". L'altre portal de la planta baixa es correspon amb un portal rectangular per accedir al garatge. Les obertures dels pisos superiors són totes rectangulars i presenten la mateixa tipologia que la porta del garatge. La façana està bastida amb pedres ben escairades de diverses mides, aplicades de forma regular a mode de retícula. De la façana de ponent destaca una terrassa descoberta al segon pis. En aquesta part, a la façana de ponent se li adossa un volum auxiliar de planta rectangular.

Tenim notícia que la façana principal estava decorada amb uns esgrafiats florals, que es van perdre.

És probable que el gravat de la dovella central del portal de la casa es refereixi a Pere Jover Torras, fill del negociant Josep Jover Sans i nét de pagesos, que l'any 1730 era negociant a Valladolid. Els Jover formaven una de les nissagues més selectes i poderoses de la diàspora de negociants coponencs desenvolupada durant el segle XVIII. Anteriorment ja apareixien registrats al fogatge de l'any 1553 (Muset 2000: 326). L'edifici és conegut com a cal Mestre degut al fet que dos mestres de l'escola de Copons hi van viure. Eren en Joan Obradors i la Vicenta Alumbreros. En relació a això, sabem que durant el temps en que la casa era coneguda com a cal Jover Pobre, el propietari de la mateixa la va donar al poble de Copons perquè s'hi fes l'escola de les nenes.

IPA (1991). Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya, Copons. MUÑOZ, Natàlia (2003). "Renoms de Copons: el carrer Vilanova". Camí Ral. Butlletí informatiu i d'opinió Vila de Copons, núm. 16, p. 16. MUSET I PONS, Assumpta (2000). L'evolució familiar i comercial d'una companyia coponenca del segle XVIII: Ramon i Agustí Morera i Cia. Barcelona: Col·legi de Notaris de Catalunya, p. 326-327. http://www.altaanoia.info/cat/Punts-d-Interes/Antiga-Casa-de-Pere-Jover-o-Cal-Mestre http://www.poblesdecatalunya.cat/element.php?e=4870