Cal Francolí de la Pujada
Castellolí

Anoia
    Camí de cal Francolí s/n, 08719, Castellolí.
    450 m

Edifici
    Modern
    Popular
    XVIII
    Residencial
    001305200CG90E-0001/HG
    Virgínia Cepero González

Masia formada per un habitatge principal, una masoveria i diverses edificacions annexes, que formen un pati tancat.
    El cos principal és de planta rectangular, i consta de planta baixa i una planta pis. La coberta és de teula ceràmica aràbiga, a dues vessants, i el carener paral·lel a la façana principal, que es troba orientada al sud-est. Presenta un volum secundari adossat a la façana sud-oest, que també consta de planta baixa i una planta pis, amb coberta a dues vessants
    El portal principal i algun secundari són d'arc de mig punt adovellats.
    Els murs són de maçoneria, arrebossats, amb els elements de ressalt d'obra vista, de pedra treballada.
    La masoveria, que es troba al costat nord-est de la finca, molt pròxima al cos principal, és de planta rectangular i consta de planta baixa i una planta pis. La coberta és de teula ceràmica aràbiga, a dues vessants. Les obertures són de maó ceràmic massís. Els murs són de maçoneria, arrebossats.
    El cos principal està tancat per un mur perimetral, que delimita l'era, i en alguns punts resolt amb arcs de mig punt adovellats. Presenta dues portalades d'accés.
    La masoveria es troba a l'exterior d'aquest mur perimetral.

Edifici inclòs al Catàleg de masies i cases rurals del POUM 2014: SNU. e34. Fitxa 27.

Segons la documentació antiga, l'any 1475, Francesc Parera, amo del mas de Bellforat, antic nom amb el que es coneixia la masia de cal Francolí de la Pujada, va comprar a Melcior Rajadell una peça de terra amb una font, coneguda com la Beguda de Boixeda.
    Tanmateix, la masia ja surt esmentada en el capbreu de l'any 1497.
    Es té constància que des del segle XVI, aquesta finca i el mas rònec de Rajadell eren propietat d'una branca de la família Parera.
    Al segle XVIII, el mas de Bellforat era conegut com can Parera de la Pujada i, posterioment, també durant el mateix segle, va adquirir el nom de can Francolí de la Pujada, derivat de Maurici i Vicenç Francolí.

DOMINGO i CLOTA, M. [et. al.] (2014) Catàleg de masies i cases rurals, POUM. Castellolí: Ajuntament de Castellolí.
    MUSET PONS, A. (2008) El terme i el castell de Castellolí a l'època moderna (segles XVI-XVIII). Barcelona: Publicacions de Abadia de Montserrat: Ajuntament de Castellolí, p. 24.