Barraques de cal Tio / Barraques Xampinyoneres
Ullastrell

Vallès Occidental
    Torrent del Comú, 08231
    Al sud del nucli urbà, a uns 200 m de la font del Comú en direcció sud, prop del torrent
    260 m

Edifici
    Popular
    XX
    Regular
    Una de les barraques està esfondrada. No es pot garantir l'estabilitat de la resta, ara per ara.
    Sense ús
    Ref. Cad.: 08290A00600022
    Adriana Geladó Prat

Conjunt de tres barraques situades al sud de la font del Comú, en un marge del camí de baixada cap a la zona d'horts, en el seu tram final. Les barraques estan excavades al terreny geològic i consten de tres galeries longitudinals d'arc de mig punt, amb una alçada aproximada de 1,60 m per uns 0,60 m d'amplada. Actualment, els accessos a les barraques estan semicolgats per la terra i coberts d'una abundant vegetació que els fa passar desapercebuts. Una de les obertures és més ampla que la resta i conserva les restes d'un mur bastit en maons que la feia més petita. La barraca situada a tramuntana, tocant als horts del Comú, està actualment esfondrada.

Les terres on es localitzen les barraques són propietat de cal Tio.

Les barraques es corresponen amb refugis que s'utilitzaven d'amagatalls durant la Guerra Civil. Tot indica que les barraques foren reutlitzades en posterioritat al conflicte bèl·lic. Una prova d'això són les restes del mur de maons que empetiteix l'accés a una d'elles. Segons diversos veïns del municipi, les barraques s'anomenen "xampinyoneres" perqué durant la segona meitat del segle XX s'hi cultivaven xampinyons. Les condicions d'il·luminació i humitat de la zona les feien aptes pel seu cultiu.