Barraca 10 de l’Obaga de la font del Bosc
Rellinars

Vallès Occidental
    Torrent de la font del Bosc

4611905
    Edifici
    XVIII-XX
    Desconeguda
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    Wikipedra (codi número 21664)
    Sense ús
    08178A002000010000OH
    Marc Malgosa Montserrat

Barraca de pedra seca situada a l’oest del torrent de la Font del Bosc (llera dreta), en sector nord del terme municipal de Rellinars. En aquest emplaçament s’hi troba una col·lecció força ampla de barraques i feixes, algunes encara amb marges de pedra seca, construïts per assentar les feixes de vinya, antigament conreades. El pas del temps ha repoblat les feixes de vegetació de secà i els murs van caient.

Es tracta d’una construcció de planta circular aèria aïllada, força gran, amb coberta de falsa cúpula. La porta està orientada a sud-oest 228º, amb llinda plana damunt l’entrada, que té una alçada de 130 cm, una amplada de 60 cm i també el mateix gruix de mur. El diàmetre aproximat de la barraca seria d’uns 220 cm i el diàmetre també de 220 cm. Té un cocó i un espiell. Conserva gran part del ràfec de lloses volades. Al costat de la boca d’entrada hi ha un gros i vertical pi blanc (Pinus halepensis).

El bosc en aquest sector és força sec, orientat a sud, dominat per la vegetació que ha anat substituint de forma espontània a la vinya: pi blanc (Pinus halepensis) i cirerer (Arbutus unedo). Al sotabosc hi trobem l’arbust i mates de fulla persistent i petita com el càdec (Juniperus oxycedrus) i el llentiscle (Pistacia lentiscus).

L’accés només pot fer-se a peu. Pujant per la pista que ve de Les Ferreres, ens desviem a l’esquerra cap a la casa del Racó, seguint el torrent de la font del Bosc per la seva llera dreta. Abans de la casa hi ha un desviament a la dreta on surt el corriol que puja fins a Coll de Gipó direcció nord. Prenem aquest corriol i al cap d’uns 50 m entrem al bosc a la nostra dreta. De seguida toparem amb la Barraca 10 de l’Obaga de la font del Bosc.

L'aprofitament dels materials de l'entorn per a fer murs, marges o barraques, resultat entre d'altres de les tasques de despedregar els camps, és característic dels paisatges de pedra seca.

MALGOSA, Marc; SAMPER, Marc; SOLER, Joan (2021). “Rellinars a les teves mans”, guia excursionista i geogràfica. Edita Ajuntament de Rellinars.

Mapa Topogràfic municipi de Rellinars, escala 1:7500, inclòs dins la guia excursionista i geogràfica de “Rellinars a les teves mans” (2021).

SUADES, Ramon; i SENYAL, Jordi (2024). Mapa interactiu de Sant Llorenç del Munt.