Balma de la Roca dels Bugaders
Tavertet

Osona
    Les Baumes
    Cal arribar al coll de Sapalomera i prendre el camí que va en direcció sud i voreja el Puig de les Balmes.
    930 m

Jaciment arqueològic
    Medieval
    XII-XIV
    Dolent
    En estat ruïnós.
    Patrimoni arqueològic i paleontològic NNSS 2003, zona de protecció especial.
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    Sí, CC.AA: 8063
    Difícil
    Sense ús
    08280A002000550000JX
    Virgínia Cepero González

Es tracta de les restes d’un mas adossat a una balma, situades a la zona de les Baumes.

Està format per un espai rectangular amb tres habitacions: dues cobertes per la roca, que ocupen  16 m2 i 13 m2 respectivament, i una, probablement al descobert, d’uns 18 m2.

L’any 1992 l’indret va ser objecte de prospeccions arqueològiques, dirigides per Assumpta Serra i Isabel Serrat, que van permetre identificar el jaciment com un nucli d’hàbitat medieval.

Aquests vestigis demostren la superpoblació d’aquesta zona en època medieval, en un moment anterior a la Pesta Negra.

Fotografia extreta del blog http://lamiradadeloliba.blogspot.com/

AJUNTAMENT DE TAVERTET (2003) Carta Arqueològica. Normes subsidiàries de planejament de Tavertet (text refós). Tavertet: Ajuntament de Tavertet.

GENERALITAT DE CATALUNYA. DEPARTAMENT DE CULTURA (2016) Inventari del Patrimoni Arqueològic i Paleontològic de Catalunya (Tavertet).

PARÉS i GANYET, Q. (2001) La Despoblació rural i les masies del Collsacabra (2ª edició). Barcelona: Fundació Salvador Vives Casajuana, p. 323.

SERRAT, I.; SERRA, A. (1992) Informe prospeccions medievals al terme de Tavertet. Àrea de Coneixement i Recerca de la Direcció General de Patrimoni de la Generalitat de Catalunya.

SEVILLA, R. (2004) “Balmes amagades del terme de Tavertet”. Els Cingles de Collsacabra, núm. 51. Tavertet: Amics dels Cingles de Collsacabra, p. 22-24.